lördag 4 maj 2013

Hår- och återvinningsfunderingar

För att slippa slänga så mycket saker (mest i återvinningen soptunnan är fortfarande bara halvfull max var 8:e vecka) så funderar jag ut nya användningsområden för saker. Just nu eldar vi mest vanliga ljus. Vi har en stumpastake men det blir små ljusstumpar kvar ändå. Dom sparar jag och gör nya ljus av. Stora konservburkar till exempel har vi som ytterkrukor i köket. Det fick mig att börja fundera på dom stora plastburkarna med till exempel sylt i. Jag har inte så mycket bär att jag gör egen sylt. Jag gör bara saft och av saftresterna gör jag restsylt. Äppelmos gör jag själv men barnen P vill ha sylt också så det köper vi i plastburkar. Blir billigare än refillerna.
Nu är en av dom omvandlad till en innekruka. =) Bara att göra hål i botten på den så var den klar. Nu lider jag ingen direkt brist på innekrukor utan skulle kunna ge bort en hög. Men om jag får brist någon gång så vet jag att det funkar med en plastburk med hål i och behöver inte åka iväg och köpa en.
L har långt hår som blir trassligt och tovigt. För att det ska vara lättare att kamma ut så sprayar vi med balsamspray. En flaska balsamspray kostar 27,90 för 150 ml = 186 kronor/liter. Idag har jag experimenterat med att göra egen balsamspray. Om det fungerar så kostar den 10,95/liter. En rätt bra besparing alltså. Hur jag gjorde kommer när jag vet om den fungerar som den ska. Sen blir miljön glad också eftersom jag kommer att återvinna samma gamla tomma flaska hela tiden och inte köpa några nya.
Jag är lite sugen på no poo i håret men har inte kommit längre än att jag köpt en massageborste och en hårborste av svinhår. När jag borstar håret med den blir håret lent som sammet. Vilket L också har märkt så hon brukar låna den till sitt eget hår. Man måste kamma ut håret med en vanlig kam/borste först. Sen använder jag ju deostenen flera gånger i veckan. Jag försöker att tvätta håret mer sällan men jag har så fett hår att det ser ut som om jag spillt olja i håret dom sista dagarna. Två dagar i veckan försöker jag hålla mig till. Andra dagen är okey men tredje dagen kommer oljan. Ibland redan på andra dagen men det brukar jag dölja rätt bra med en tofs. Jag brukar fuska på tredje dagen med torrschampo. Som är samma som att tvätta håret med schampo och vatten så inte så bra. Då kan jag lika gärna tvätta håret på tredje dagen och spara in kostnaden av torrschampo. Som kostar en hel del. Istället för torrschampo kan man använda maizenamjöl eller mixade havregryn. Så jag har mixat havregryn. Jag hade väldiga problem med att få i det i håret och fick dammsuga efteråt. Men håret blev mindre oljigt. Lite svårt att räkna prismässigt här eftersom jag inte vet hur länge ett torrschampo räcker. Sen kommer jag inte ihåg vad den kostar heller. Havregryn däremot är billigt så jag skulle kunna tänka mig att det blir en rejäl pengabesparing. Sen slipper jag ju poo:et i håret. Samma sak här. Om det fungerar så sparar jag in på miljön också eftersom jag inte måste släpa hem en massa förpackningar med torrschampo.

Jag fick ett belgiskt våffeljärn av M när jag fyllde. Han tyckte nog vi skulle ha långa sköna söndagsbruncher. Jag har inte använt det än och M sover till lunch på helgerna när han inte jobbar. Men så tänkte jag att jag måste ju prova så L och jag gjorde belgiska våfflor till lunch idag. Vi gillade dom men järnet var ju ingen höjdare direkt. Varje våffla tog ungefär 15 minuter att göra så efter 4 stycken tröttnade jag och gjorde resten i vanliga våffeljärnet. Till åt jag hemgjord pannkakssirap och L åt hallonrestsylt och hemgjort äppelmos. Maken är bortrest i helgen och M jobbar. M åt belgiska våfflor till mellis och dom fick godkänt av honom med. =) Av L kan man nog räkna med att dom fick väl godkänt. Hon åt två till mellis också. =)
L och jag har även lekt jultomtar. Det är en familj som inte har råd med mat eller leksaker. Vi skickade några produktcheckar jag hade hemma och L skickad ett ark klistermärken till barnet i familjen. Jag satte även in 100 kronor till en som ska handla mat till dom. L ska även rensa bland sina leksaker som vi ska skänka.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad roligt att jag nu kan ge dig ett tips! Jag har också fett hår och behöver tvätta det varannan dag - men jag kan skjuta på det en dag till med vetemjöl som torrschampo. Funkar jättebra, gnugga in det i hår/hårbotten och borsta ut det försiktigt.
//Ingela

Linn sa...

Vad fint gjort av er att leka jultomtar. Jag blir alldeles varm i hjärtat när människor visar empati och omtanke och gör något konkret istället för att bara tänka "att man borde göra något för att hjälpa". Extra fint av L att skänka leksaker vidare.

Sparsamhet sa...

Lämna tillbaka våffeljärnet är mitt förslag, det måste vara något fel på det. Vi har ett belgiskt våffeljärn och det går snabbt.
Jag har gjort hemmagjord balsamspray länge och det fungerar utmärkt.
Sandra

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...