torsdag 2 maj 2013

Maken tänker till

Tusen tack Åsa för tårtskäraren som kom idag.
Maken blev överlycklig och ögonen lös på honom som på ett barn på julafton. =)
Svar på en kommentar. Jag har en menskopp men jag kan tyvärr inte längre använda den på grund av min "sjukdom".
Vi har inspelade videoband sen barnen P var små. Dom börjar att bli hackiga så vi ville bevara dom på något vis. En gång när maken fyllde för massor av år sedan fick han en videosaver av mig och barnen P. Den gör så att man kan föra över sina videoband till dvd skivor. Maken som är lite trög i starten har inte fått tummen ur. Men så för att bra tag sedan så spelade han in alla banden till datorn med hjälp av videosavern. Nu var det bara att skriva ut dom till dvd skivan kvar. Men som sagt var så är maken lite trög i starten så det hände liksom inget mer. Igår kom maken till mig och sa att han tänkt till. Om vi skulle skriva ut filmerna till dvd skivor skulle vi dels behöva köpa skivor och fodral. Dels skulle det ta en hel del plats. Så maken ska föra över filmerna till 2 usb minnen istället. 1 minne för filmerna på barnen P. 1 minne för dom andra filmerna som vi vill bevara. Tar mycket mindre plats och usb minnen har vi redan hemma. Om man lämnar in sina videoband till ett företag som lägger över dom på dvd skivor kostar det 98 kronor/film. Vi hade 10 filmer så vi hade fått betala 980 kronor. En videosaver är rätt dyr men som sagt var vi har haft den i säkert över 5 år och maken fick den i present. Dvd skivor kostar 99 kronor för 5 stycken = 198 kronor för våra 10 filmer. 5 dvd fodral i hårdplast som är lika stora som vanliga dvd filmfodral kostar 29 kronor för 10 stycken. Förutom att vi gör plånboken och miljön glada sparar vi även plats. 2 usb minnen tar mycket mindre plats än 10 dvd filmer. Sen har jag tänkt ut några superbra julklappar till några väldigt speciella personer där videosavern har en central roll. =)
L och jag har pysslat i flera dagar. Nu är den klar och fungerar väl inte riktigt som det var tänkt. Det är en raket även om det kanske mer ser ut som en svamp. I botten på den sitter en gummisnodd som gör att man kan skjuta iväg gubbar från raketen. Dom skjuts inte iväg lika långt som på Art attack så vi måste fundera på hur vi kan göra så den skjuter bättre. Den är gjord av en tom toarulle, tidningspapper, en gammal flingkartong, gummisnodd, tandpetare och mitt hemgjorda lim. Den lilla pet shop apan som sitter i bakgrunden fick agera pilot och bli katapulterad.  

3 kommentarer:

esterii sa...

Kikar in som ny och ser att man kan bli glad för lite också.. Nåväl kikar runt lämnar ett spår och hoppas du vill göra detsamma:) Allt gott

Linn sa...

Nu fick jag en påminnelse om att jag måste ta tag i att överföra våra videofilmer till USB. Men frågan är vad en videosaver kostar och var man köper dom? Smart idé att använda USB istället för skivor!

PJAK sa...

Vill du ändå ha dem på DVD kan jag skicka skivor och fodral. Köper storpack på nätet och betalr inte mer än ca 5kr för fodral och skiva.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...