lördag 25 maj 2013

Nästan som semester

I alla fall från matlagningen. I onsdags kväll till mat gjorde jag spaghetti carbonara. Dubbel sats. Resten åt vi till lunch i torsdags då både M och L var hemma med migrän. På kvällen bjöd M på pizza och jag och L sparade häften och åt till lunch i fredags då L fortfarande inte var hel kurant men M jobbade igen. Igår kväll åt vi taco och till lunch hade M köpt färdiga rätter från Findus. Ikväll är det bara L och jag hemma och L ville ha tacoskalspizza. =) Passade bra eftersom det var både skal och ost kvar sen tacon. Så det får det bli.
Sandra undrade om maten och hygienen är med bland våra räkningar. Svar ja. 800 kronor dras direkt när jag får barnbidraget till Ica. Citygross och Willys betalas via bensinräkningen som är kopplad till ett master card kort. Hygienen handlar vi också på master card kortet. Som vi betalar helt när räkningen kommer. Det kortet har vi aldrig haft någon kredit på. Hon undrade också om hygienen är med i dom 2500 kronorna vi handlar mat för. Svar nej. Om vi handlar toapapper eller något annat som inte är mat när vi handlar maten drar jag av det för att hålla reda på den exakta matkostnaden.
Strålande sol hela dagen så jag har planterat. Ringblommor i krukorna på framsidan där vi hade smultron men smultronen klarade tyvärr inte vinter. Sallad, dill och hängsmultron i ballkonglådorna. Luktärter i hängkrukorna som pelargonerna inte klarade sig i. Sen har äntligen Toves planter blivit nerstoppade i jorden. Tillsammans med två sorters chili som jag lyckades förså. Bönorna försökte jag grodda men det gick inget vidare, dom möglade och det luktade aphus i hela köket. Physialis som jag försådde blev 20 små plantor som är delade i olika krukor idag. Förhoppningsvis blir dom större så några av dom kan hamna i den ena murbrukshinken som det var oregano i.
Jag har planterat ny pepparmynta och basilika. Min pepparmynta och alla örtkryddor klarade inte heller vintern. =( Jag har efterlyst nya plantor på bytarsidorna och skulle få lite plantor av min bytarkompis. I den sista "krukan" är det gurka och bebismelon.
Altanen är iordninggjord med alla plastmattor som jag fick. Nästa i alla fall. En var för lång så den får nog ligga i förtältet om det blir en ny husvagn. Tack igen. =)
Ikväll ska M på lagfest i en hembyggdgård på andra sidan stora staden. Jag fick ställa upp som skjuts dit. På vägen hem åkte jag och L in och tog ut mina paket och köpte frimärken. Jag har sålt 3 böcker på Tradera som ska postas när jag fått pengarna. Samordnat ärenden. I paketen som var 4 stycken var det: glassformar vunnit på Tradera. Glass-skålar vunnit på Tradera. Glassformar som är som popupformar köpte nya. Kostade bara 19 kronor för 3 stycken. Och bantningsmedel som jag ska testa för svenska hälsokost ab.
L och jag har spelat spel idag igen. Spöken och monster. Vi har massor massor med spel. Dom flesta köpta på loppis för runt 20 lappen.
Imorgon är det morsdag och L var lite bekymrad över att hon inte fixat någon morsdags present till mig. Men så kom hon på det. I julas köpte vi saker från unicef istället för att skicka julkort. L ville ge mig vätskeersättning sa hon. =) Och det fick hon. Så 100 påsar vätskeersättning är köpta till barn som verkligen behöver dom. Hon valde kortet själv och skrev grattis på morsdag kram L. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...