måndag 6 maj 2013

Surt sa räven

Det nya banklånet ökade huslånen med 400 kronor/månad. Vilket gör att våran totala månadsutgiftssumma kommer att öka. Om inte bytet av fönster och elpanna och flytt av värmepumpen gör att elen minskar. Solpaneler får vi se hur det blir med. Maken är tveksam just nu. Han eller rättare sagt vi hade räknat med att vi skulle få solcellsbidrag. Men tydligen är kön så lång till det i våran stora stad att det troligtvis bara kommer att beviljas till dom som sökte före augusti förra året. Vi som skickade in ansökan förra veckan ligger alltså väldigt långt bak i kön. Om vi måste betala hela solpanelerna själva blir återbetalningstiden på den elen vi tjänar 20 år. Därför är maken tveksam. Ett annat litet bakslag är att vi trodde att två av JAKlånen skulle vara helt återbetalda nu i sommar. Det ena betalade vi av det sista på i april så det är nu borta. Hurra för det. Det andra som vi har eftersparande på på 50.000 kronor som skulle gå till solpanelerna är det 7500 kronor kvar att betala. Vi betalar 2500 kronor var tredje månad vilket gör att det inte är betalt förens i vinter. =( Jag som sååå gärna vill ha solpaneler.
Jag får väl ta med min kassa mage och åka till IKEA. Där har dom solcellsdrivna lampor. Dom ser ut ungefär som dom elanslutna som vi har i köksfönstret. Radion och mobilladdaren vi har som är solcellsdrivna fungerar superbra. Inte för att besparingen blir så stor som med solpaneler men många bäckar små. Bilden lånade jag från IKEAs hemsida.
Sista föreläsningen i min distanskurs har jag varit på idag. Eftersom jag bestämmer själv när jag vill titta och tittar via datorn så kanske jag bestämmer mig för att titta en gång till. Det här var andra gången jag "var" på den föreläsningen. Det som är bra med distanskurser är att man kan bestämma själv när man vill "gå på lektionerna" och att man inte behöver åka någonstans för att göra det.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...