söndag 30 juni 2013

Glada gubbar är bevismatrial

För att göra användningen av ugnen så effektiv som möjligt så planerar jag in så mycket som möjligt som ska göras i ugnen när den ändå är på. Det som drar mest el är när man sätter på ugnen.
Ikväll ska det ätas rostbiff i Familjen P. Hemgjord rostbiff. Det var med en rostbiff i den närproducerade nötlådan som vi köpte för ett tag sedan. Alltså måste ugnen användas.
Kardemummakaka till fikat + frysen är gjord.
2 sorters bröd är bakat. Svärmors, svärfars och L:s favoritbröd långpannebröd. Svärmor fyller snart och hon ska få en brödpåse istället för blomma. Och S favoritbröd sirapslimpa. Det brödet bakade S.
L:s "nya" bokhylla är nu inflyttad från köket till L:s rum. Den står mot sängen för att skärma av sängen lite. Eventuellt ska det bli någon form av sänghimmel också. Baksidan var en tråkig spånskiva så den är upp-piffad med hästbilder ur gamla Min Häst tidningar.
Det fick plats alla L:s böcker + en massa annat.
Jag har köpt en "ny" mobil. En Samsung. S har fixat så jag kan surfa med den också. Min gamla mobil var en vanlig knapptelefon utan surf och ingen möjlighet att installera det heller. Jag har lite ångest för att jag skaffade en "ny" mobil fast den andra var fullt fungerande. Men jag hoppas att alla appar och wrappar eller vad det heter som man kan skaffa ska göra att surfkostnaden ska löna sig. Mobilen kostade 330 kronor och är 3 år gammal. Jag vann den efter budgivning på ena säljsidan igår.
Igår kväll diskade jag ur den andra plasthinken och gjorde flädersaft. Det var så mycket blommor att det blev dubbel sats saft. Nu ska den stå kallt i 5 dagar sen ska det silas, tappas på flaskor och viktigast av allt - drickas. Svärmor gillar också fläderblomssaft så hon får nog en flaska som tack för hjälpen. Sen ska min farbror få en flaska i julklapp. Han gillar också fläderblomssaft.
Jag är inte så förtjust i att städa. Dammsuga går bättre sen vi fick en "ny" dammsugare. Damma hatar jag. Så jag hoppar gärna över det. Maken är ännu sämre på att städa än vad jag är. Nu var det nog ett tag sedan vi dammade sist vilket en glad gubbe i dammet på videon i sovrummet var bevis på. =) Tyvärr glömde jag ta kort på den. Nu är det i alla fall nydammat.
S och jag är något ljusare i håret efter att ha sköljt håret med mitt hemgjorda blekmedel. (Kamomillte, honung och citronsaft). Nästa gång ska jag ta mindre citronsaft och mer honung för hårtopparna blev väldigt torra.
Maken är och fiskar. Han åkte 7 imorse och kommer hem när det är mörkt. Först åkte dom till båten och sen skulle dom flugfiska i fiskeklubben. Jag hoppas han i alla fall får en fisk. Min morfar gillade att fiska och han gillar att äta fisk. Jag tänkte han skulle få en makefiskad fisk när han fyller i september. Sen vore det ju inte helt fel med några fiskar till oss också.
Våran Göteborgs weekend är bokad. I alla fall hotellet. M är som vanligt hemma och det blev ett Scandic hotell med pool denna gången också.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...