lördag 15 juni 2013

Jag förlorade och cole slaw

Vi har 4 tv apparater. I sovrummet står husvagnstv:n som är en platt-tv. En tjockis får inte plats där och en ovanligt regnig sommar på Öland gick tjock:tvn som vi hade lyckats pressa in i husvagnen sönder så vi åkte till Kalmar och köpte en platt-tv. Den billigaste som fanns. M som jobbar och tjänar egna pengar har svurit över sin tjock:tv länge. Vi fick den av en före detta jobbarkompis av maken. Han köpte därför för någon månad sen en 40 tums platt:tv och efter det sitter maken och M varje kväll och säger vad dålig bild det är på våran 32 tums tjockis i vardagsrummet. Maken och M och nu också S sen hon kom hem klagar på våran tjockis ofta ofta. Det är för liten bild, det är för suddig bild, man ser inte texten och så vidare. M:s gamla tjockis ställde vi i lek/gäst/tvrummet i källaren. Tv:n som var där hade en rand över bilden. Där ser nästan aldrig någon på tv utan den används mest som speltv med alla konsoler vi har inkopplade. Den randiga tv:n väntar på att maken ska köra den till tippen. Jag har hela tiden sagt att det kommer inte in någon platt-tv förens våran tjockis har dött. Men jag förlorade alltså tv-slaget idag.
En 40 tums platt-tv pryder nu vårat vardagsrum. Nåja den var ju i alla fall begagnad. =) 2 år gammal bara och köpt av en som uppgraderade sin tv. 900 kronor kostade den. Om det är billigt eller dyrt har jag ingen aning om. Den gamla tjockisen ska maken skjutsa till en kompis kompis som inte har någon tv och ska få våran.
L har en våningssäng på sitt rum. I övre sängen sover alla hennes mjukisar och där gillar hon och hennes kompisar att sitta och leka. I nedre sängen sover L. Hon har massor med leksaker på sitt rum och vi har haft brist på förvaring så jag har velat bygga en säng med sänglådor under. Jag tänkte mig en resårmadrass och sen köksskåp som själva stommen. Men så var det en som sålde en säng med förvaring under för 300 kronor. Inklusive resårmadrass. Bilden har jag lånat för säljaren. Så vi köpte den. Maken och S har hämtat den idag. Nu ligger L:s våningssäng ute till försäljning. När det är såld och hämtad ska vi sätta ihop den "nya" sängen. Mjukisarna vete katten vart vi ska ha nu. L har säkert närmare 50 mjukisar.
Sen har jag fått 4 knivar, gafflar, skedar och teskedar gratis. Ungefär samma modell som vi redan har.
När jag gör cole slaw brukar jag använda mig av det här receptet:
7 dl fint strimlad vitkål
1 fint riven morot
1 dl creme fraiche
0,5 dl majonäs
1 tsk senap
1 tsk socker
0,5 tsk salt
1 krm grovt malen svartpeppar
Rör samman creme fraiche, majonäs och senap. Smaksätt med socker, salt och peppar. Blanda i vitkål och morot i majonäsblandningen. Låt stå kallt ett tag. Håller sig bara en två dagar. Om man vill kan man blanda i en hackad röd lök också.



1 kommentar:

Linn sa...

Tack för cole slaw receptet. Det blev jättegott!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...