måndag 10 juni 2013

Medicinering, mikrovågor och absorberar

Jag går fortfarande här och inte vet om jag är fortsatt sjukskriven eller om jag ska jobba igen. När jag ringde läkaren hade hon semester och skulle komma tillbaka i torsdags. Hon ringde då till mig. Och tjafsade som vanligt om att jag medicinerar nu så jag är frisk och kan jobba igen. Det spelar ingen roll vad jag säger. Jag har fortfarande så ont i magen hela tiden. Ibland bara molvärk och ibland så mycket att jag vill sitta och gråta i ett hörn eller strypa mig själv för att slippa ha ont. Jag kan börja jobba igen det är inte det men ska jag ha ont i magen varje dag resten av mitt liv?
Vi har en mikrougn men nu funderar jag allvarligt på att slänga ut den. En flicka i Sussex har gjort ett sience projekt. Hon tog vatten från kranen och delade upp det på två. Det ena kokade hon på spisen och det andra kokade hon i mikron. Efter att vattnet hade kallnat vattnade hon två likadana plantor med vattnet för att se om vattensort påverkade plantan. Vilket det gjorde. Den plantan som vattnades med mikrokokat vatten är den till vänster på bilden och är nästan helt död efter 9 dagar. Tänk då vad det gör med våra kroppar?
Häromdagen hade jag ett inlägg om hur ofta man ska duscha. Oftast när man duschar tvättar man sig med något. Detta något absorberas till 60 % av huden och går alltså in i blodomloppet och ut i kroppen. Hos bebisar absorberas ännu mer. Ämnena som går ut i kroppen kan orsaka allergier, cancer, infertilitet, fosterskador, svårigheter att bli med barn och inlärningssvårigheter. Om nu någon undrar varför jag håller på och experimenterar med no poo.
Igår var min bytarkompis här med lite örtkryddor till mig. Utan byte eller något. =) Mina örter klarade inte vintern och när man är självförsörjande på örtkryddor och pepparmyntste så måste man ha dom växterna. I år har vi bara basilika och oregano. 3 sorters basilika. Vanlig, citron och kanel. Jag har även planterat lite annat när jag ändå höll på. I en stor kruka sitter 4 chiliplantor (det är vi också självförsörjande på, jag fryser dom men ska prova att lägga in i år) och i en murarhink sitter massor med physialis och framför dom planterade jag rädisor. I sålådan planterade jag fler bebismeloner och gurkor. Dillen, hängsmultronen och alla tre salladsorter i ballkonglådorna har kommit upp. Ringblommorna i krukorna på framsidan med.
Jag fick koka om tigerbalsamet som jag gjorde. Det blev så hårt att det inte gick att få upp hylsan. Lite olja är tillsatt och nu fungerar det som det ska. Det gjorde att det blev 3 tigerbalsam till så priset blir mindre än 8,65/burk och förtjänsten blir mer än 49,35/burk. Om dom fungerar mot det onda vet jag fortfarande inte. Om det gör det är det bra presenter också. Jag har även gjort chokladmuffins och cole slaw.
Lite presentpåsar är gjorda. Jag ska slå in presenter med dom för att spara pengar och miljö. Nu använder ju jag samma papper men i alla fall. Jag ska knyta igen dom med ett snöre. Nu kanske någon tycker att stackars barn som inte får riva och slita och prassla med papper. Mina barn tyckte/tycker det är roligt att slå in sina presenter igen och igen. När dom fått lådor brukar dom slå in dom och öppna dom igen flera gånger bara för att det är kul att öppna presenter. Med en tygpåse kan dom öppna samma present hur många gånger som helst.
Vindrutetorkaren bak på bilen har varit sönder ett tag, Häromdagen låste inte bakluckan sig när vi tryckte på låsknappen (automatlås). Uppfinnar/bilmekar maken har lagat det. Det var några av sladdarna som var av och det är nu fixat. Vad det hade kostat om vi lämnat in den vete katten men det brukar bli dyrt.
S välkommen hem present kom med lådan idag. Tur att jag bara fick betala frakten på 49 kronor för den var inte alls så fin som dom brukar vara. En gratis fotobok var det. Med lösa pärmar.
Igår till kvällsmat blev det Thaimat. Hemgjord thaimat. Jättegott. Strimlad kyckling med jordnötssås, ris och broccoli. Jag hade jordnötssmör kvar sen i påskas och ville göra av med den.
Broccolin ångkokade jag i ångkokaren som jag fick gratis för ett bra tag sedan men inte använt förens nu. Det var jättelätt och blev gott så den kommer jag använda flera gånger. Maten kommer jag också göra fler gånger.





5 kommentarer:

Anonym sa...

Ojojoj...att du ens törs gå ut...du överdriver såå enormt detta med hur "farligt " allt är! Herregud! Kroppen absorberar INTE duschtvål! Man torkar inte ut i huden av riktiga duschtvålar. Möjligtvis av billiga sorter men då kan man nämligen smörja in sig efteråt..eller nä ..kroppen "absorberar" detta ja.. suck!

Normala saker man använder och gör skadar inget.

Petra

Anonym sa...

Kräv att få träffa en ny läkare eller byt vårdcentral.
/Sara

Anonym sa...

Eran disktrasa får mig att rysa...huu där finns det bakterier!

Linn sa...

Men så oförskämda en del personer kan vara?
Tråkigt :(

Jag undrar om du har lust att dela med dig av receptet på Cole slaw-salladen, tack!

Anonym sa...

Läs på lite Petra, tex "En giftfri barndom", finns saker vuxna också kan ta till sig Hemmamamman har helt rätt

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...