tisdag 18 juni 2013

Mjölklitrar och hur tackar man nej.

När jag var hemmamamma på heltid och vi var fattiga som kyrkråttor räknade vi allt i mjölklitrar. Så mina 3367 kronor som jag skänker till välgörenhet/ år motsvarar (om man räknar att mjölken kostar 10 kronor/liter) 336 mjölkpaket. Det går åt ungefär 30 liter/månad så nästan hela våran mjölk konsumtion på ett år skänks bort till välgörenhet. Så nästa gång någon ringer och vill att jag ska skänka pengar i år igen ska jag tänka mjölk igen. Maggan tyckte att man skulle säga att jag tackar alltid nej via telefonen. Det gjorde jag faktiskt häromdagen. Jag fick en nyckelbricka från mysafety via gratisbio. Jag ville inte ha brickan så jag skickade tillbaka den. Ändå ringde deras försäljare till min mobil och ville att jag skulle börja prenumerera på deras bricka (den var gratis först). Första gången hann jag inte svara så jag kollade upp numret så nästa gång dom ringde struntade jag i att svara. Dom ringde 2 - 3 gånger i veckan. Den dagen dom ringde 2 gånger med 5 minuters mellanrum blev jag sur och gick och mailade dom. I mailet skrev jag att jag skickat tillbaka brickan och att jag aldrig tackar ja till saker via telefonen. Om jag vill ha en service söker jag upp den själv och tar kontakt. Dom svarade att dom skulle plocka bort mig från sina telefonlistor. Någon gång har jag mailat företaget i efterhand (eller när den räkningen (vilket det blir även fast det är välgörenhet så är det räkningar som ska betalas inom ett visst datum) ska betalas och vi har haft jättemycket andra räkningar. Då har jag också bett att bli borttagen från deras telefonlistor och skrivit att jag har lite dåligt med pengar just nu så jag hör av mig igen när jag tycker att jag har råd att skänka pengar igen. Så det är väl dom förslagen jag har just nu.
* Tacka nej direkt och tänk på mjölklitrar.
* Tacka nej med orden jag tackar aldrig ja till saker via telefonen.
* Maila och be att få bli borttagen från deras telefonlistor. Snällast är väl innan dom ringer.
L:s våningssäng är nu såld. Jag fick sänka priset från 800 till 700 till 600 kronor och 600 gick den för. Vi köpte den för 3 år sen för 800 kronor men har köpt till en madrass som kostade 450 kronor. Men L:s "nya" säng kostade 300 kronor. Det är en resår madrass så hon kan sova på den tills hon tycker att hon vill ha en större eller tills den är utsliten. Nu ska vi bara köpa en bäddmadrass. Vi har en ångtvätt och tvättar alla madrasser och sånt som vi köper begagnat så det blir som nytt igen.
Jag har nu kommit igång att rensa. Barnavdelningen på stora stadens sjukhus söker dvd filmer och vi har rensat ut en hög som dom ska få. Bara att få till träffen.
"Nya" kläder har jag också köpt. 2 byxor, en hoodtröja och 8 toppar för 225 kronor. Då var ett par av byxorna helt nya med lappen kvar. Jag har fortfarande min gamla garderob kvar. Den som jag hade när jag var 10 kilo lättare. Eftersom det verkar ta ett tag innan jag går ner i vikt så har jag nu kapitulerat och köpt kläder i min riktiga storlek som inte sitter som korvskinn.
I söndags åt vi en favorit som vi inte ätit på länge. Biff med bambuskott, egen påhittat recept. Vi använde lövbiff och inte högrev som vi brukar göra.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...