tisdag 9 juli 2013

Hemma från Göteborg

Först svar till dom som undrar hur jag gör pepparmyntsiste. Det är världens enklaste. Jag gör teet som vanligt. Har i socker (valfritt) och rör om. In i kylskåpet för att kallna eller om man inte orkar vänta i med en massa isbitar och drick.
Nu är vi hemma igen efter våran minisemester i Göteborg och nu måste jag vila upp mig minst en vecka. Det är jobbigt att vara på semester. I lördags förmiddag styrde maken, jag, L och S bilen mot Göteborg.
När vi kom fram spenderade vi några timmar på Universeum. På bilden står vi i en infraröd kamera.
På Universeum står det lite tavlor med hur man kan rädda djur, på bilden är det om grodor som blir trafikdödade och att det byggs grodtunnlar. Framåt kvällen åkte vi till hotellet. Ett Scandic idag med då jag blivit med i Scandic klubben innan förra hotellvistelsen.
Rummet var litet. Väldigt litet.
När våningssängen fälldes ner fanns knappt någon plats att röra sig på. Sen låg det lite saker kvar efter föregående gäster och det var inte så kul direkt. =(
Kvällsmaten intogs på hotellet och efter maten badade maken och L. (Jag fick mens i fredags tyvärr).
Söndagen spenderades 6 timmar på Liseberg. Soliga 6 timmar. Jag som inte åker något blev röd som en tomat och det svider som sjutton. Vi bokade åkband och entré innan och fick 9 expresspassbiljetter som gjorde att man fick gå före i kön 9 gånger så då blev kötiden minimal. Framåt eftermiddagen var köerna runt 20 - 30 minuter/grej. L:s nya favorit är Balder. Till kvällsmat åt vi buffé på hotellet men jag som hade solsting då åt nästan ingenting. Inte ens efterrätterna. Efter lite bad i poolen så var den dagen också slut.
Måndag åkte vi till Göteborgs kex och köpte massor av kex. När jag och maken var små låg kexfabriken i våran stora stad så vi är uppvuxna med besök i bräckboden så kexfabriken hör till när man åker till Göteborg. Sen åkte vi hem igen. Speciellt sparande har det inte blivit men varken plånboken eller kontona gapar speciellt tomma. Vi hade med korvtermosen och åt korv med bröd på vägen dit annars är alla måltider köpta. Hotellrummet kostade 2580 kronor för två nätter. Liseberg och Universeum (bara inträde och åkband) kostade 2065 kronor. Maten som vi då köpte alla måltider utom en kostade ungefär 2000 kronor. Lotter köpte jag en del men vann inget. S vann en jättetoblerone. Så mycket grejer blev det inte köpt. Ett par öron, en mugg och en mjukiskanin till L från Liseberg. En sköldpadda, ett sanddjur, ett dinousarieägg och en liten projektorlampa till L från Universeum. Allt som allt gick det på ungefär 8200 kronor. Men det var det värt. =)
På Universeum köpte jag en tvättboll för 129 kronor. Den ska fungera istället för tvättmedel och fungera i hundratals tvättar. Fungerar den kommer vi spara både pengar och miljö. Jag har tvättat två maskiner med den idag. Sorgkanten på makens skjortkragar försvann så funkar bättre än lågpristvättmedel.
L fick tatueringar på hotellet. Som medlemmar i Scandic fick vi även en gratis Aftonblad/dygn som vi bodde så två stycken.
Bräckboden kostade 807 kronor av dom 8200 kronorna. Vi köpte 8 paket smörgåsrån för 9 kronor/styck. I affären kostar dom 12 kronor så en besparing på 24 kronor. Digestive kex älskar M så det köpte vi 12 paket. Kostade 12 kronor/styck. I affären kostar dom 19 kronor så en besparing på 84 kronor. Sen köpte vi lite kex med fyllningar, singoalla i olika smaker och såna som ser ut som små biskvier. Barnkex köpte vi bara bokstavskex som var det enda som fanns. Vi valde dom utan kartong som kostade 10 kronor/paket (dom med kartong kostade 13,90). Kostar 22 kronor i affären så en besparing på 96 kronor. Vi köpte 8 påsar. Hotellet låg 13 km från Bräckboden så en extra kör tid på 26 km ger en bensinförbrukning på ungefär 20 kronor (våran bil drar 0,7 milen ungefär).

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...