tisdag 23 juli 2013

Hur tänkte jag nu

Jag är en vanemänniska. Måndag, onsdag och fredag är mina tvättdagar. För att tvätta behövs vatten och helst el. Om man inte skrubbar den själv. Jag hade inget vatten på nästan hela dagen igår och ett tag ingen el heller. Så jag sköt på min tvätt till idag. Idag visste jag att dom skulle komma klockan 8 så jag ställde timern på tvättmaskinen så den var klar halv 8. På sommaren ska man helst inte hänga tvätten att torka inne i tvättstugan som ligger i källaren. Den är tillräckligt sval och "fuktig" ändå. Strålande sol gör att tvätten torkar utomhus. När jag burit upp tvätten kom jag på att hantverkarna idag ska hålla på på baksidan så dom uppskattar säkert inte att tvätten hänger mitt i vägen där dom ska springa. I alla fall inte när dom också ska bära den tunga värmepumpen som blev nerlyft från garagetaket igår och stod och väntade på framsidan. Så jag tänkte vänta med att hänga upp tvätten tills dom lyft bak värmepumpen. Sen får dom springa runt min tvätt bäst dom vill. Vilket gjorde att tvätten stod blöt i hinken i mellan 3 och 4 timmar. Hänga den i tvättstugan kunde jag inte heller göra. Där håller dom på hela tiden så jag och min tvätt får inte plats där. Till slut kapitulerade jag och hängde tvätten ändå fast dom inte burit bak pumpen än. Efter 1 timme försvann den strålande solen och det blev mörkt, väldigt mörkt och sen kom det regn. Som tur var bara en skur så tvätten torkade ändå.
Elpannan är nu på plats. I elpannan sitter varmvattenberedaren. En större än den vi hade till och med. Om vi ska fylla på badkaret så kan man trycka på en knapp 10 - 15 minuter innan så värms extra mycket vatten.
Värmepumpen står nu på baksidan av huset. Det gör att rören in i huset och till pannan är kortare och mindre värme försvinner på vägen. Elräkningen kommer nu att bli mindre. Mycket mindre hoppas jag men det får vi se om en månad ungefär. Kanske. För det visade sig att värmepumpen och elpannan inte förstår varandra så vi fick två alternativ. Ett: skaffa en översättare kostar ungefär 6000 kronor + jobbet. Firman som gör översättarna har semester så vi kommer då att vara utan värmepump ett par veckor och kommer alltså att få dyrare el än vad vi hade innan. Två : köpa en ny värmepump för 60.000 kronor. Men vi skulle få rabatt eftersom dom redan varit här och jobbat med våran gamla värmepump. Så nu måste vi bestämma vilket alternativ vi ska välja.
Jag som trodde lånet skulle räcka till en ny källardörr och nya köksfönster också. Det är inte konstigt att det blåser kallt vid källardörren. Det är en 0,5 cm stor springa mellan dörr och karm.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...