tisdag 2 juli 2013

Reklampaus - K-rauta

Nu när vi får pengar över varje månad har vi börjat tänka på att börja renovera huset mera. Även fast vi har pengar vill vi få ut så mycket som möjligt för dom. Ju billigare varor vi köper ju mer kan vi renovera. Därför gillar vi K-rauta. Närmast på tur är lilla toaletten. Toalettstolen är bytt till en snålspolande men nu ska 70 tals vinylen bort är det tänkt. Vi ska ha pärlspont nertill med tapet upptill. Maken var inte så förtjust i den idén först men nu är han det. Sen ska vi ha schackrutig golv. Jag vill lägga klinkers men maken vill ha plastmatta. Jag gillar inte plast men får nog gå med på det ändå. Det blir för mycket jobb med klinkers. Eftersom lilla toaletten är som namnet säger liten så kan inte rutorna vara för stora. Då blir det bara 4 rutor där inne.
Nästa rum på tur att göra iordning är köket. Skåpen får sitta kvar och luckorna med. Men luckorna ska målas, det ska skaffas nya handtag och viktigast av allt skaffas nya bänkar och nytt kakel. Kaklet idag är ett 70 tals kakel med stora blommor på som vi målat aprikos. Den aprikosa färgen är inte så snygg + att om man tittar nogrannt så syns konturerna av blommorna igenom färgen. Bänkarna är av två olika modeller. En i trä och dom andra tre med marmor. Fejk marmor. En tunn spånskiva med påklistrad film av marmor. Vi böt till oss den av grannen för jättelänge sen. Vi bjöd på mat och fick skivorna när dom skulle göra om sitt kök. Jag är ute efter ett bondkök nu så jag vill ha träbänkar överallt. Vilket det var som standard i huset och dom som vi slängde ut när vi fick grannens fejkmarmor. Ångrar idag men då tyckte vi det var supersnyggt.

Nu är frågan vilket kakel som passar i ett bondkök. Vitt eller tegel? Eller något annat? Bilden har jag lånat från k-Rautas hemsida.
Sen skulle M:s och L:s rum behöva nya tapeter och nya golv. Plastmattorna från huset byggdes 1971 ligger fortfarande kvar. Slutligen skulle nya golv i lekrummet och tvättstugan behövas.
K-rautas hemsida är överskådlig och som den ekonomiska person jag är gillar jag att man även kan söka inom prisklasser när man söker efter sina varor. Vi har handlat på K-rautas varuhus på andra sidan stora staden och jag handlar gärna där igen. Bra priser, trevlig personal och lätt att hitta det man letar efter. Sen om man köper stora saker får man hyra släp gratis och gratis är godast. =)

1 kommentar:

Marika på Odlingspyssel sa...

Vanligt vitt standardkakel eller pärlspont. Ofta i kombination.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...