onsdag 3 juli 2013

Veckans sparade pengar

Jag hade räknat fel. Våra räkningar hela året/12 har inte minskat från 25.700 till 25.100 kronor. Jag vet inte hur jag räknade men försäkringarna blev felberäknade. Så minskningen är bara till 25.200 kronor. Alltså 500 kronor/månad eller 6000 kronor på hela året. Det var en minskning i alla fall. =) Jag har köpt lite saker denna vecka. En "ny" mobil till exempel för 330 kronor. En samsung som gör att jag nu också kan surfa via mobilen. Lite saker från loppis är också köpta. Jag skriver inte upp dom som sparade pengar. Nog för att det är väldigt billiga saker, men dom kostade dock pengar.

1 Sparade aluminiumfolien som låg på äppelpajen som S bakade.

2 Gjort iste av hemodlad pepparmynta. S gör ny pepparmyntsiste så fort kannan är slut.

3 Planterat skott av Saint Pauler för att få fler krukväxter.

4 Har makens TSA lås som han köpte gratis för sina blodgivarpengar när han skulle åka till USA som lås på mitt skåp på jobbet.

5 Bytt till mig ett paket kaffe.

6 Fått ett paket kaffekapslar gratis för jag svarat på frågor om Dolce gusto.

7 Bytt till mig 4 kilo frukt.

8 Gjort flera saker i ugnen samtidigt.

9 Gjort egen rostbiff av bit istället för att köpa färdiga skivor.

10 Gjort fläderblomssaft. Att dricka och i julklapp.

11 Bakat långpannebröd och sirapslimpa.

12 Skrivit om el avtaletoch sparar 10,87 öre/kilowatt timme. Låter inte så mycket men blir ungefär 225 kronor/månad.

13 S har gjort mussli. Hon gjorde den när ugnen ändå var varm av att barnen P värmde korvbröd (bake off) i ugnen.

14 Jag har bakat läfsor.

15 Varma dagar är fönstrena öppna och vi vädrar istället för att sätta på takfläktarna.

16 Fick 929 kronor till av AFA försäkringar.

17 Gjort rosa örtsalt också. Kan dessutom vara roliga gå borts presenter.

18 Vattnat uteodlingarna med vatten från regntunnan.

19 Plockat maskrosor, kirskål och nate till Skutt dom dagarna det inte regnat.

20 Kör disk och tvättmaskinen fulla på ekonomiprogrammet.

21 Hänger all tvätt istället för att tumla den.

22 Diskar i hon och sköljer i balja.

23 Kokar vatten till te och till hälften av pastavattnet i vattenkokaren.

24 Häller vattnet som blir över i vattenkokaren och när jag byter djurens vatten i vattenkannan.

25 Lägger stenar på kastrull-locken när jag kokar saker.

26 Torrskalar potatis och morötter.

27 Kokar ägg och potatis på eftervärmen.

28 Handlat mat för 10 dagar på ICA för 742,56 kronor.

29 Hade med tygkassar till handlingen.

30 Samordnat ärenden för att spara bensin.

31 Stänger av alla apparater på standby knappen eller direkt på grenkontakten.

32 Släcker lampor i rum vi inte är.

33 Tänder nästan ingen mysbelysningen på kvällarna. Det är så ljust ute så behövs inte.

34 Tvättar golv och toaletter med olivoljetvålen.

35 Gjort nya skott.

36 Diskat ur använda plastpåsar.

Knappt så det märks att jag jobbar så mycket saker som vi gjort. =) Lista på  saker vi gör jämt kommer. Jag tänkte lägga in den som en ny flik. Men vet inte hur man gör. Någon som har blogger som vet hur man gör nya flikar?


1 kommentar:

A sa...

Har också pepparmynta, för första året, så är nyfiken på isteet..? Recept?

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...