onsdag 31 juli 2013

Veckans sparade pengar

Jag känner mig fortfarande frustrerad, inte lika mycket som igår dock. Jag försöker tänka annorlunda men det är svårt efter att haft samma tänk i över 10 år.

1 Tömt en dammsugarpåse. Våran dammsugare är jätteliten. En vecka eller två så är påsen full. Jag har inte tömt påsar på ett tag men när påsen blev full på en vecka då blir det rätt mycket påsar/år och rätt mycket pengar som går åt att köpa dom påsarna.

2 Bytt till mig två paket kaffe mot en båtbana. Jag ville bara ha ett paket men jag fick två.

3 Maken har klippt M.

4 Köpt en julklapp till M till 50 % rabatt. En ny sak. Vad det är kan jag inte skriva eftersom M läser men det är en märkessak.

5 Bokat 3 gratis annonser i den lokala tidningen.

6 Anmält L till hösten ridskola innan ett visst datum och fick 10 % rabatt på avgiften.

7 M har köpt kaffe som dom hade på extrapris på hans affär. 2 paket Löfbergs lila för 40 kronor. Jag betalade.

8 Maken och M har storhandlat mat för 10 dagar på Ica för 530,26 kronor. Då var inte någon Ica mat slut så vi köpte mejeriprodukter, frukt och grönsaker, bröd och glass, köttbullar och smör. Både bredbart och vanligt.

9 Maken hade med tygkassar till handlingen.

10 Bytt till mig en förpackning flytande ariel tvättmedel.

11 Bytt till mig 3 stora krukor som gurkorna och melonerna ska vara i när drivbänken försvinner och växthuset kommer.

12 Lagat ett kastrull-lock med en knopp.

13 S har sytt en skydd till surfplattan hon fick ärva efter mig av stuvbitar och en knapp vi hade hemma.

14 Köpt 2 begagnade byråsar till S och L för 450 kronor.

15 Köpt en begagnad vävstol för 150 kronor.

16 Köpt en begagnad tryck-kokare för 120 kronor. Jag har en men ville ha en nyare modell. Dom brukar kosta mellan 2000 - 4000 kronor.

17 Hyrde nästan gratis släp när vi köpte vävstolen och igen när vi köpte byråsarna via freetrailer.

18 Kokat ärtsoppa i tryck-kokaren på halva koktiden mot normalt.

19 Tvättar tvätten med tvättbollen så använder inget tvättmedel alls. Förbehandlar fläckar med galltvål och 95% av alla fläckar försvinner. Eftersom det inte är något blekmedel i så blir dom helt vita kläderna lite mindre vita.

20 Gjort turkisk yoghurt.

21 Gjort nya skott.

22 Ger Skutt maskrosor, nate och kirskål på kvällen när det inte regnar.

23 Ger Skutt morot med morotsblast på morgonen istället för kruksallad.

24 Vattnat uteodlingarna med vatten från vattentunnan.

25 Vädrat istället för att sätta på takfläktarna.

26 - 38 se en gammal lista, det är sånt vi alltid gör.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...