lördag 24 augusti 2013

Aktiv dag

Idag har hela familjen P haft en aktiv dag. M har jobbat så han har varit aktiv där. S har städat hela huset.
Maken har åkt till tippen med diverse grejer. Den gamla källardörren till exempel. Eller rättare sagt dom gamla källardörrarna. För att förhindra att det blåste in hade vi satt en innedörr innanför ytterdörren. Vi fick den gratis för massor massor av år sedan. Han har också fixat iordning nya källardörren. Eller börjat i alla fall. Det var tur att inte snickarna fick göra allt för maken har hållit på i över 2 timmar nu.
Jag har plockat 3 kassar med äpplen + slängt en massa äpplen som ska till komposten i skottkärran. En av kassarna gjorde jag en stor sats äppeldricka på. Den ska stå till imorgon. Frysarna är fulla så det blir inte så mycket must i år. Äppeldrickan till skillnad från musten har konserveringsmedel i sig. Så mycket äppeldricka ska göras. I alla tomma flaskor och dunkar som vi har. Den ska stå till imorgon då den ska silas. Lite must blir nog gjord som vi dricker upp på en gång. Jag skippade citronsyran i äppeldrickan. Dels hade jag ingen dels består citronsyra av mögelsvampar och det vill inte jag ha i mig själv eller min familj. Jag hade i citronsaft istället.
Sen har jag bakat  hamburgerbröd. Vi ska äta hamburgare ikväll och hade bara 4 bröd kvar. S kompis ska äta med oss så vi blir en mer och då räcker absolut inte 4 bröd. Köpta hamburgerbröd kostar 3,73/styck. Hemgjorda kostar 50 öre/styck. En besparing med 3 kronor och 23 öre/ bröd.
L har gjort chokladbollar. Vi ville ha något annat än popcorn till myset ikväll. Första gången L gjorde chokladbollar helt själv så hon är stolt som en tupp. =)
En annan bra sak med den nya källardörren är att glaset i den gör att man inte behöver tända taklampan när man ska hämta grejer i frysarna eller matkällaren. I alla fall inte under dagtid.
Igår kväll när jag skulle dra upp mora klockan som vi ärvde när morfar flyttade och har haft hur länge som helst så jag har dragit upp den hur många gånger som helst. Mitt jobb ingen annan gör det. Så lossade urverket och jag fick det över mig, sen ramlade hela klockan över mig också. Det gjorde jätteont och var jättetungt. Som tur var satt maken bredvid och kom och räddade mig. Klockan gick tyvärr sönder. =( Inte själva klockan, den är fortfarande lika fin. Men den går inte längre. Men det är en fin möbel och nu slipper jag dra upp den. Om man ska se positivt på det hela. Min morfar är urmakare så han kanske han fixa den nästa gång han kommer.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...