lördag 17 augusti 2013

Bästa shoppingen

Jag skrev till studievägledaren för att höra om min kurs och hur jag skulle komplettera för att komma in. Enligt henne ska man ha 90 poäng omvårdnad för att gå. 30 poäng i kurs A, 30 i B och 30 i C. Vilket jag helt saknade enligt henne. Jag fattar inte det så jag har skrivit till henne igen. Vad jag kan förstå så ingår den palliativa kursen jag gick i omvårdnad A och är på 30 poäng. Enligt mitt intyg från när jag gick och läste till sjuksköterska har jag 44 poäng olika omvårdnadsformer i kurs B och 34 poäng inom onkologisk omvårdnad i kurs C.
M, S, L och pojkvännen åkte iväg till staden där min morfar bor. Dom ska vara på ett typ av äventyrsland där och sen ska dom fika hos min morfar. L har gått i foppatofflor hela sommaren och idag behövdes riktiga skor av typen tennissko. Hon hade 4 par uppe och alla var för små. =( Ett par passade precis och dom har hon på sig. Så jag fick gå och shoppa skor i källaren. Jag hittade flera par, i både nuvarande storlek och nästa och nästa efter det. På bilden är alla skor som var kvar. Det fanns inga stövlar och bara två par sandaler så dags att shoppa på riktigt igen. Tur att alla bytardagar drar igång i höst igen. Innan någon skriver något om begagnade skor så finns det massor av undersökningar på hur fötter och begagnade skor går ihop och dom går väldigt bra ihop. Dom förstör inte fötterna och är till och med bättre att ha än nya skor eftersom dom redan är uppmjukade och mer rörliga i materialet. Om man tycker att det är äckligt att sätta på sig begagnade skor så tvättar jag dom i maskinen innan användning. Funkar jättebra så länge man inte tumlar dom. Då smälter dom. Jag har provat det.
S och pojkvännen har varit på annan ort och hälsat på vänner ett par dagar. En av vännerna jobbar i Gränna på en polkagrisaffär/fabrik. Dom var med henne och hjälpte till att rulla polkagrisar i papper. Är man i Gränna måste man så klart köpa polkagrisar vilket S gjorde. Dom skulle ha kostat 160 kronor men hon fick betala 58 kronor. =) Sen fick dom massor av polkagrisar som betalning för hjälp av rullningen också. Vännen dom bodde hos hade bin så S fick med sig en burk nyslungad honung hem helt gratis. När dom var på Gotland och bodde hos vänner där fick hon med sig en flaska ekologisk rapsolja och 5 kilo potatis hem från den gården. Som tack för att dom velat bo där. =)
S och jag gjorde ett kakfat igår.
 Vi omvandlade det till ett fruktfat till myset igår kväll.
Maken har handlat den vanliga 10 dagars handlingen på Willys. Det gick på 1200 kronor någonting. På bara två affärer är vi alltså redan uppe i över 2600 kronor. Inte så bra kanske. Men vi är då 6 personer i familjen P och ikväll vankas det kräftskiva för nästan hela tjocka släkten. 12 personer. Vi ville visa pojkvännen en svensk tradition. Det var delvis därför Willys blev så dyr. Bara ölen och drickan kostade 100 kronor. Frallor är bakade att ha som bröd ikväll. Kräftorna kostade också över 100 kronor. Vi delade upp kräftorna lite föräldrarna skulle också köpa varsitt paket.


1 kommentar:

Esbe sa...

Åh, kakfatet!!!! Hur gjorde du för att få ihop det?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...