fredag 23 augusti 2013

Ett blåshål mindre och tomt

S pojkvän sitter nu på ett flygplan tillbaka till over there. Saknaden är stor då han kändes som en i familjen. Jag tyckte han skulle söka som utbytesstudent på stora stadens universitet och bo hos oss jämt. Han hade försökt göra det men utbildningen han ska gå finns bara over there.
En ny källardörr sitter nu på plats. Snickaren sa att det knappt fanns plats för isolering mellan väggen och fodret. Det satt ingen heller. Det var även en 1 cm bred öppning mellan den gamla dörren och tröskeln. Sen fanns det ingen isolering under tröskeln heller. Det var därför det alltid blåste in. Vi hade två dörrar och ett draperi men det blåste rakt in ändå. Detta blåshål och energislukare är nu ett minne blott. Det sitter så mycket isolering som fick plats och hålet nertill är borta. =) Maken ska sätta dit lister runt den och montera handtaget. Det för att vi skulle spara in på tiden snickaren var här.
Jag kom inte in på kursen i examensarbete heller på grund av bristande behörighet. =( Så nu har jag mailat studievägledaren igen och frågat vad jag måste gå för att bli behörig till den. Jag måste alltså gå en kurs för att få gå en kurs för att få gå den kursen som jag vill gå. =( Krångligt värre.
Jag har skrivit förut om det enkla livet med mindre pengar gör att man inte kan vara lika givmild i sina bidrag till olika organisationer. Jag märkte i juni att jag betalade 365 kronor x 2 till en organisation. Där dom varje gång säger att det är dags för den årliga insamlingen. Men det är alltså två gånger/år dom ringer. Jag mailade dom följande den 16/6:  Hej.
Jag har skänkt pengar till er ett par gånger när ni ringer till mig. Sist så tvekade jag eftersom jag är långtidssjukskriven och knappt får pengarna att räcka till det nödvändigaste. Men så tänkte jag att det är ju bara en krona om dagen. Alltså 365 kronor jag skänker. Men nu när jag tittade igenom mina gamla räkningar såg jag att ni ringer två gånger/år så det blir alltså 365 kronor x 2. Något som jag tyvärr inte har råd med i nuläget. Jag har ett inbetalningskort här hemma nu som ska betalas nu i juni. Men jag kommer tyvärr inte kunna betala den. Så jag skulle uppskatta om ni i fortsättningen bara ringer till mig max en gång /år.
Jag har inte fått svar på mailet och idag kom en påminnelse från organisationen om att dom inte hade mottagit min gåva. En fundering på det. Det är en gåva varför får man då en påminnelseavi? Så idag mailade jag dom igen: (Första delen är en kopia av det första mailet).
Den 16 juni skrev jag till följande till er: Hej.
Jag har skänkt pengar till er ett par gånger när ni ringer till mig. Sist så tvekade jag eftersom jag är långtidssjukskriven och knappt får pengarna att räcka till det nödvändigaste. Men så tänkte jag att det är ju bara en krona om dagen. Alltså 365 kronor jag skänker. Men nu när jag tittade igenom mina gamla räkningar såg jag att ni ringer två gånger/år så det blir alltså 365 kronor x 2. Något som jag tyvärr inte har råd med i nuläget. Jag har ett inbetalningskort här hemma nu som ska betalas nu i juni. Men jag kommer tyvärr inte kunna betala den. Så jag skulle uppskatta om ni i fortsättningen bara ringer till mig max en gång /år. Jag har inte fått svar på det mailet och idag fick jag en påminnelse i brevlådan om att ni inte mottagit mitt bidrag. Eftersom jag skrivit att jag inte har råd att stödja er längre. Och eftersom ni struntat i att jag inte har råd att stödja er längre så vill jag att ni slutar ringa helt. Tack.
Sen kunde jag lagt till följande också men valde att låta bli. Och eftersom ni ringer två gånger/år och säger att det är den årliga insamlingen och det är ju bara en krona om dagen man skänker. Vilket det alltså inte är det är det dubbla.
Nu är jag ju inte långtidssjukskriven längre utan är igång och jobbar igen. Så jag skulle ha kunnat betala 365 kronor/år om det inte vore för att dom "ljuger", inte svarar på mail och inte tar hänsyn till att jag inte hade råd att skänka pengar just då. Jag ger nog mina pengar till någon annan organisation istället.
Våran ena granne är förskolelärare och van vid barn med speciella behov. Hon kom och hämtade en kasse böcker hos mig idag så då passade jag på att fråga om hon hade lite tips angående L. Hon gav tipset att vi skulle räkna med knappar på filtunderlägg istället för kapsyler. Att hon skulle pärla för att öva upp finmotoriken. Hoppa studsmatta. Klippa och klistra. Tejpa. Studsa med en boll. En stund efter att hon gått ringde det på dörren igen. Då hade ängeln gått hem och letat reda på en massa knappar, pärlor och annat pyssel till L.
 L blev jätteglad och satte genast igång och pysslade ett halsband. Innan det visade hon vad duktig hon var att räkna med knapparna.

1 kommentar:

Marika på Odlingspyssel sa...

Jag har massor med tips på vad ni kan göra. Leta reda på min Pinterestsida så ser du lite idéer.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...