måndag 19 augusti 2013

Examensarbete

Studievägledaren svarade och jag hade alla omvårdnadspoäng som man skulle ha. Det jag saknade var examensarbete inom omvårdnad på minst 15 poäng. Vi skrev examensarbete när jag läste till sjuksköterska men det var för lite tydligen. Så nu är en kurs i examensarbete på 15 poäng sökt. Sen anmälan där med. Den går till skillnad från den andra kursen som jag sökte och inte kom in på på halvfart. 3 träffar bara. Kursen ges på engelska om några utbytesstudenter deltar. Vilket jag hoppas att det inte gör. Jag är inget lässnille så att gå en kurs i examensarbete är inte direkt min grej och om det inte behövdes för min andra kurs så skulle jag aldrig ha gått den. Sen att opponera och respondera också det är ännu värre än att skriva själva arbetet. Jag hoppas också det är i grupp så man slipper sitta där själv röd som en tomat i ansiktet av att alla stirrar på en.
L har börjat skolan idag och det hade gått bra. Ny musiklärare och ny gympalärare. Den gamla gympaläraren var jättebra och visste precis vad L kunde och inte kunde. Han ordnade med extragympa åt henne och åt andra barn som precis som L inte var så bra i gympa så det känns synd att han har slutat. L behövde ha extragympan så jag hoppas att den fortsätter i år igen. Nu ska dom även börja med simundervisningen. Maken skulle lära L simma i sommar men det har han inte gjort. Hon kan simma något så när men blir trött fort, gillar inte att få vatten på huvudet och tror att hon inte kan simma på djupt vatten. På grunt vatten går det bra. Allt hör ihop med hennes diagnos. Vi hann klart med matteboken. Hon låg nästan en hel bok efter som hon och jag jobbat igenom helt i sommar. Det gick bättre och bättre. Även fast hon fortfarande ibland har lite svårt med vad 3 + 5 är och liknande. Ibland går det jättebra och hon räknar fort som vinden. På slutet fattade hon både gånger och division. Också hennes diagnos. Funderar på om man kan "anställa" någon som går och läser till låg- eller mellanstadielärare att läsa lite extra matte med L.
Äpplena rasar från trädet. Det är massor massor i år med. Det finns bara tre äppelmos burkar kvar sen förra året så ny äppelmos måste göras. Några fler burkar är gjorda idag. Målet är att fylla upp alla burkar jag har med äppelmos och sen kanske investera i några fler. Nu kanske någon uppmärksam läsare kommer ihåg att jag gav bort en massa burkar häromdagen och nu skriver om att köpa nya. Jag håller på och byter ut alla flaskor (utom dom till vin) och burkar till konserveringsflaskor- burkar. 7 burkar blev det idag på 7,5 kilo äpplen. Det var nästan en kasse full och hälften av all fallfrukt. Pojkvännen hade plockat dom när jag jobbade. =) S hade plockat hallon under tiden. 2 dl hallon blev det bara idag. Vi fyller dom i en två liters burk som vi har i frysen och det är snart 4 liter. Nu är pojkvännen och fiskar med maken. Jag hoppas (det blev mycket hoppas idag) att dom i alla fall får två fiskar. Pojkvännen vill säkert äta en fisk som han fångat själv. Han hade aldrig fiskat förut så han var som ett litet barn på julafton innan. Sen ska min morfar få en fisk när han fyller. Han saknar att han inte kan fiska själv och han saknar att äta egen fångad fisk.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...