torsdag 8 augusti 2013

Facket

Jag är med i facket. Ett tag gick jag ur facket men så gick jag med igen. Nu funderar jag på att gå ur igen. Nyttan jag haft av facket hittills är inget som jag kommer på. Det är löneförhandlingar ibland men dom gynnar bara dom nyutexaminerade som nu har nästan lika hög lön som jag som har jobbat i 23 år har. Jag har behövt hjälp av facket några gånger i mitt yrkesverksamma liv.
Första gången var när jag hade gått på min tjänst i några år och dom ville ge den till en som skulle gå i pension ett halvår senare. Jag frågade då facket om dom fick göra så och ville ha hjälp att behålla min tjänst. Svaret jag fick var att jag bara var vikarie så dom kunde ge min tjänst till vem dom ville. Hon som blev erbjuden tjänsten tackade nej och jag fick förlängt vilket ledde till fast anställning.
Andra gången var när en kollega till mig gjorde saker som man inte ska så jag anmälde henne. Första gången jag anmälde någon (enda gången också) så det var jättejobbigt. Jag bad då att facket skulle vara med i samtalet som blev mellan mig och cheferna och masen. Facket sa att jag fick klara mig själv. Min kollega sa att hon inte gjorde det hon gjorde. Masen visste inte vem hon skulle tro på så hon gjorde ingenting. Kollegan fick jobba kvar. Men gjorde massor av nya fel så hon fick gå sen i alla fall.
Tredje gången är ju min lön. Jag har lägst lön i kommunen. Till och med såna som har jobbar kortare tid än mig och är nyutexaminerade har högre lön än jag har. Facket säger att jag får löneförhandla själv och kan inte göra något åt min låga lön. Det enda dom gör är att medge att den är väldigt väldigt låg.
Jag betalar 100 kronor i månaden till facket vilket kanske inte är så mycket men många bäckar små. 1200 kronor är mer. Räknar man mjölklitrar så räcker 100 kronor till 12,5 liter mjölk. Nästan en tredjedel av mjölken som går åt en månad i familjen P.
vad tycker ni? Facket eller inte? Ska jag stanna eller gå?
A-kassan gick jag ur för flera år sen. När jag hade varit hemma med L och skulle börja jobba igen fanns det ingen anställning att få. Jag började då jobba timmar och fick jobba halvtid - heltid ändå så det löste sig. Jag hade varit hemma för länge så jag skulle inte få någon A-kassa även fast jag betalat den hela tiden. Nu när jag jobbar halvtid får jag ingen A-kassa heller, det får man bara om man jobbar heltid. Så varför ska jag betala något jag ändå inte får?

2 kommentarer:

Liie sa...

Om du ändå inte får någon hjälp av dem så känns det ju inte som någon större mening att vara kvar. Själv så önskar jag att jag gått ur tidigare än jag gjorde, men okunnig som jag är lyssnade jag tyvärr på den stora massan som sa "du måste ju vara med, tänk om det händer någonting". Men jag har alltid tänkt att om jag nu skulle bli av med jobbet av någon anledning, då är det väl bara att skaffa ett nytt jobb. Jag är lite som så att jag tror allt löser sig till slut i alla fall. Själv slängde jag 36 000 kr rätt i sjön innan jag fick tummen ur och avanmälde mig. Fast det är ju såklart en trygghet att vara med också, så du gör ju vad som känns rätt för dig.

Fredrik H sa...

Trygghet och hjälp? Nja, knappast. I den här världen så gäller det att sköta sig själv.

Den ENDA anledningen jag är med i facket är Inkomstförsäkringen. Skulle jag bli av med jobbet så skulle den vara väldigt värdefull för mig. På en enda månad ska jag få tillbaka varenda krona jag har lagt i medlemsavgifter så för mig är valet enkelt. Hade samma inkomstförsäkring funnits via traditionellt försäkringsbolag hade jag självklart valt en sådan lösning istället.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...