fredag 9 augusti 2013

Hur vet man vart ett plagg är köpt?

En till kommentar från anonym som jag känner mig tvungen att svara på: Jag känner en familj som försökte göra som ni med byten och begagnat. Deras nu nästan vuxna barn säger nu att de led av att ha det så hemma. Barnen som fick begagnade kläder blev retade i skolan och kände sig utanför när de inte kunde få moderna kläder. De har verkligen lidit och mått dåligt av detta. Inte ens på avslutningarna i skolan kunde de få nya kläder....nåt att verkligen tänka på för sina barn skull.
M och S är vuxna och köper sina egna kläder. M köper bara nya kläder men tar glatt emot begagnade märkeskläder som jag köpt till honom. S köper nytt ibland och begagnat ibland. L:s kläder köper jag och S och alla andra. En salig mix av begagnat och nytt. En liten fråga till anonym hur ser man att ett plagg är köpt nytt eller begagnat? Det kanske är ett plagg man köpt nytt men tvättat ett par gånger man har på sig. Alla begagnade kläder är inte slitna och lumpiga. Vissa är knappt använda och i nyskick. Vissa är moderna och vissa är det inte. S och M räknas som vuxna. Ingen av dom lider eller har lidit av att dom har fått begagnade kläder ibland. Dom har tyckt att det varit bra och rena julafton när jag kom hem med fulla säckar med kläder jag fått eller bytt till mig av kompisar. Ingen av mina barn har blivit retade för att dom haft begagnade kläder. Ingen nästan här ute på landet bryr sig om moderna kläder. Det finns vissa tjejer som hör till dom tuffa som har moderna kläder på sig men dom flesta har vanliga kläder precis som L har. L klär sig helst i mysbyxor och t-shirt. I högstadiet däremot säger S att det är mer viktigt vad man har på sig. L har inte bara begagnade kläder, hon har en shoppingtokig storasyster som gärna köper kläder till lillasyster. Vilket har gjort att L också gillar att köpa kläder och till exempel önskade sig och fick 500 kronor i presentkort på HM när hon fyllde. Hon fick då välja vad hon ville och köpte massor av nya kläder. Jag fick skjuta till pengar. Tänk om alla slutade köpa begagnade kläder och alla bara köpte nya. Hur skulle miljön må då? Miljön mår redan idag dåligt av bland annat shoppinghysterin som råder. Nya kläder är fulla av kemikalier från tillverkningen och odlingen det slipper man när man köper begagnade kläder. Där är redan gifterna urtvättade.
S och pojkvännen från over there är nu hemma. Känns konstigt att vara en till i familjen ett tag. Ett litet dilemma dock. Om vi pratar engelska förstår inte L om vi pratar svenska förstår inte pojkvännen. Men L och pojkvännen har lovat varandra att dom ska lära varandra svenska/engelska. Ett byte gjordes på tågstationen när jag hämtade dom. Våran popcornsmaskin som vi aldrig använder (vi poppar alltid på spisen) mot en liter yoghurt. 27 Kalle Anka pocketar är också bortgivna. Hon kom dock hit och hade med sig världens gulligaste hund som L och jag fick klappa länge länge. =) På vägen till tågstationen lämnade vi återvinning. Allt för att minska bilkörningen och samordna ärenden.
Igår efter jobbet handlade maken det vanliga 10 dagars handlingen på Citygross. Lite dyrare än vanligt med runt 1400 kronor men då köpte vi fläskkarre bitar, ost och en massa meloner på extrapris. + 2,5 kilo nötfärs. + en massa annat förstås.
En stor sats rabarberdricka är gjord. Igelkotten bodde i rabarbern därför har jag inte velat skörda den förrns nu fast den var jättestor. Jag lämnade rabarbern precis över hans bo. Han har inte varit där på ett bra tag så jag tror han har flyttat men man vet ju aldrig. Hinken som jag gör kalla drycker i blev i alla fall halvfull så det blir nog en hel del dricka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jobbigt att du måste försvara dig hela tiden. Fler skulle leva som ni gör . Gunilla

Anonym sa...

Vad är begagnat och när blir ett plagg just det
Ärva second hand ,första tvätten , förra säsongen mm
Och sedan har vi frågan vad är mode vad är personligt vad är vintage osv
Vi lever i en tid av att mode är mera kombinationer grupp tillhörighet känsla för form färg ett eget val
Visst märke spelar fortfarande en roll men inte som för tjugo år sedan Snarare kvalitet i märket och då har hur man införskaffat det inte någon betydelse ärvt second hand fått köpt inte ett dugg
Så den där anonym kan inte mycket om mode

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...