fredag 2 augusti 2013

Snålheten bedrar visheten

Jag ser inte mig själv som snål utan som ekonomisk. Vad skillnaden är vet jag inte. Kanske att jag köper saker som jag och resten av familjen P vill ha/behöver. Det är det nog förresten. Min farmor hade två systrar. Den ena var jättesnäll och bodde inne i stora staden. Jag var ofta tillsammans med henne. Sen blev hon gammal och glömsk och kunde inte ta hand om sina pengar själv. Hon fick då byta lägenhet till en i ett servicehus. Hon glömde hur man åt och jag kämpade för att få in henne på ett sjukhem men kommunens biståndshandläggare (hon jobbar som äldresamordnare idag) tyckte att hon klarade sig själv så hon svalt ihjäl, men det är en annan historia. Syster nummer två som bodde i huvudstaden ville ärva alla hennes pengar så hon tog hand om pengarna och vägrade ge ut pengar så att vi kunde köpa kläder och skor till exempel. En gång kommer jag speciellt ihåg. Det var den enda gången jag blev riktigt förbannad och sa ifrån. I nya lägenheten fanns det inga persienner. Vilket vi tyckte att det skulle vara. Men det tyckte inte syster nummer två. För det kostade pengar. Så när jag satt och väntade på persiennsnubbarna så ringde syster nummer 2 till mig och sa att jag skulle avboka dom. Vilket jag inte alls tänkte göra och inte gjorde heller. Det slutade med att jag skällde ut syster nummer 2 och slängde på luren. Persiennerna kom också upp.
Det här har jag skrivit om förut. När jag vill byta bort saker tycker folk att vi bor i världens ände och det är nästan ingen som vill komma hit. Om jag däremot skänker bort en sak då är vägen inte lika lång. Då pratar vi bytesvärde på mellan 5 och 50 kronor. Tablettsaskar, kaffepaket, frukt och mjölk är det jag oftast vill ha. Samma människor som inte ville komma när jag ville ha en sak kommer gladeligen när saken är gratis. Bytena går trögt så jag skänker bort sakerna nu. Sen finns det såklart dom som vill att jag ska åka hem med saken jag skänker till dom.
Igår när jag stod och plockade krusbär såg jag två vuxna (den ena är lärare på L:s skola) som stod och plockade av våra hallon i varsin mugg. När jag reste mig upp började dom gå och gick förbi mig och sa hej så glatt. Som sagt var. Jag har räknat med svinn men när dom kommer med hela muggar eller skålar och plockar då blir jag förbannad. Finns massor med vildhallon som växer fritt i byn där dom kan gå och plocka istället för i folks trädgårdar. Jag vet för innan jag fick min häck plockade vi där.
Tack Marielle för att L fick värva din son till pantjakten. L fick en biobiljett för det och nu ska hon gå på Monsters university så fort hon har blivit frisk från sin förkylning. Vill fler som har barn bli värvade av L kommentera eran epostadress. Jag publicerar den såklart inte.
S har varit förkyld i nästan en vecka. Hon skulle åka till huvudstaden och träffa pojkvännen som landade på Arlanda och ska tillbringa några veckor ihop med S. Dom upptäcker huvudstaden i ett par dagar innan dom far vidare till Gotland. Sen kommer dom hit ett tag. Hur som. S var jätteförkyld och hostade tills hon spydde. Ingen bra kombo att åka bort och träffa over there pojkvän med superförkylning. Så det var dags att ta fram det tunga artilleriet. Eteriska oljor. Många i en förkylnings dödar cocktail. Tea tree, pepparmynta, eukalyptus, timjan och vinterfrisk närmare bestämt. Dagen efter mådde hon bättre så hon droppade cocktailen på en liten doftsten hon hade och tog med sig i en plastpåse. Hon stod vid köksbordet och droppade så det kom på bordet. När hon torkade bort dropparna försvann en silverfärgad tuschpenna fläck som L och hennes kompis gjorde för ett bra tag sen. Den fläcken gick inte ens bort med aceton. Eteriska oljor jagar både förkylning och fläckar på flykten. Tyvärr då inte L:s förkylning.
Om hela familjen P blir sjuk samtidigt lider vi brist på doftstenar till dom eteriska oljorna. Vi har 3 stycken. S doftsten har L som inte har någon. M:s doftsten har vi. Men jag hittade en doftsten i vardagsrummet så M kan få tillbaka sin. Sen böt jag till mig en idag så nu har S fått tillbaka sin också.
Jag har också bytt till mig en pepparkvarn. Våran gick sönder. Ny i kartongen tillsammans med en saltkvarn. En av mina bytarkompisar, hon ville inte ha något men vi gav henne en goodie bag ändå. =)
På posten kom det lite gratis saker från Trygg hansa. Jag gillade deras facebook sida och svarade på några frågor.
Sen kom det också (helt gratis) en julklapp som jag gjort till L. En fotobok från vi var på Kolmården. Hon pratar om delfinerna varje dag och vill åka dit igen. Jag fick koden genom att jag handlade i shoppen på Kolmården.
Sista (troligtvis) loppisbesöket för i år. Dom stänger imorgon. L och jag gick dit och fikade och handlade lite. Halva priset på allt. Så ett cdställ, 3 videofilmer, en t-shirt till L som hon ska ha som sovtröja och en mugg till någon väldigt speciell kostade 15 kronor. Hela besöket gick på 70 kronor med fikat. Det kom en liten en och satte sig vid vårat bord och skulle äta sin glass. Han skulle absolut sitta vid vårat bord och inte hos sin mamma och deras kompisar. Men det gjorde inget för han var så söt. =)


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag undrar hur du får till dina byten? Är du med på nån speciell bytessida eller är det nån grupp på facebook? Vad heter de i så fall? Nån annan som har tips på bytesgrupper nära Göteborg? Tack för en fin blogg.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...