torsdag 8 augusti 2013

Somliga lär sig aldrig och mål

Min favoritförfattare Amy Dacyczyn som skrivit The tightwad gazette skriver om mål och att skriva ner sina mål på ett papper. Det var så dom kunde bo i ett stort hus på landet som dom ägde helt (inga lån) och bara ha en som jobbade. Nu jobbar varken Amy eller hennes make utan dom är hemma båda två. Vårat mål är att minska räkningarna så bara en av oss behöver jobba. Eller rättare sagt så vi klarar oss på en 100% lön. Om båda väljer att jobba 50 eller om bara en jobbar det får vi se då. Målet efter det är att summan som vi ska klara oss på ska minska till 75 %. Sen 50 %. Det är meningen att vi ska spara pengar hela tiden så vi klarar oss sen när båda slutar jobba. Även fast ingen jobbar behövs pengar till utgifter. Det är meningen att vi ska bli ekonomiskt oberoende innan vi går i pension så vi får då ingen inkomst alls. Huslånen är förhoppningsvis betalda då. Vi amorterar rätt bra men ska amortera bättre när alla Jak lån är borta. Dom sparade pengarna ska även räcka till guldkanter. Maken fick mersmak efter sin USA semester och vill åka på fler semestrar utomlands. Samtidigt som han vill köpa en ny husvagn så jag vet inte vad han vill egentligen. En ny husvagn gör att semestrarna håller sig inom bilvägar. USA går då bort till exempel.
En kompis till mig som har allt som jag brukar bli avundsjuk på med jämna mellanrum. Stort hus, märkeskläder, semestrar utomlands, strör pengar omkring sig och så vidare. Allt det är bara en fasad utåt så jag vet inte varför jag blir avundsjuk. Både hon och hennes make jobbar 100% och har extrajobb utöver det för att kunna ha den livsstilen som dom har. För några år sen gick hon in i väggen rejält och kunde inte gå utanför dörren på över 1 år. Det tog nästan 2 år innan hon blev sig själv igen. Nu har hon fått kristallsjukan en sjukdom som också beror på stress. Vissa lär sig visst aldrig. För växlade dom ner efter hennes utbrändhet? Nej dom växlade upp, fler utlandssemestrar och mer jobb.
Jag fortsätter att rensa och för varje sak som försvinner ut känns hemmet mer luftigt och öppet. Dom flesta sakerna ger jag bort men ibland byter jag. Idag har jag bytt bort en gitarr hero gitarr (som vi böt till oss mot 2 trisslotter men aldrig använde) och 3 spel till den mot en bal med toapapper och en bal med hushållspapper. Sen gav jag bort S skrivbordsstol, två klädhängare, en hylla och 3 playstationsspel till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En liten rättelse bara.."kristallsjukan" beror inte på stress.

Anonym sa...

Jag känner en familj som försökte göra som ni med byten och begagnat. Deras nu nästan vuxna barn säger nu att de led av att ha det så hemma. Barnen som fick begagnade kläder blev retade i skolan och kände sig utanför när de inte kunde få moderna kläder. De har verkligen lidit och mått dåligt av detta. Inte ens på avslutningarna i skolan kunde de få nya kläder....nåt att verkligen tänka på för sina barn skull.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...