måndag 9 september 2013

Äppelfestival

Igår var det äppelfestival på naturens hus inne i stora staden. Det var första gången jag var där, men absolut inte sista. Maken, jag och L tog med svärmor dit.
L fick göra en pilbåge. Dom andra barnen som gjorde pilbåge gick pinnen av hela tiden på men vi hade för tjock pinne så snöret gick av hela tiden. Vi böt snöre två gånger där borta och en gång när vi kom hem men det gick bara av hela tiden. 
När dom hade gjort pilbågen fick dom skjuta prick på ett äpple som Wilhem Tell och L var en av dom få som träffade äpplet. En kille stod där och bjöd på gratis äppelmust och L drack två glas och tyckte det var jättegott. Han sålde även mustpressar och rivar. =) 1300 kronor för en riv och det var bra mycket billigare än dom andra jag hittat så maken tyckte vi skulle slå till. =) Han säljer dom hemma hos sig så vi ska åka dit någon dag. Sen ska maken bygga om våran press så den blir elektrisk. Fortsättning följer.
Man fick även gå en faktapromenad om bin och biodlare stod där och sålde honung. Jag köpte en burk. Utan bin inga äpplen.
Och inga andra frukter eller grönsaker eller blommor heller. Gurkorna börjar äntligen mogna och dom är stora som slagträn.
Den "nya" tryck.kokaren som jag köpte är invigd. Det var inte med någon bruksanvisning men det var buslätt att köra. Den gamla ska jag nog försöka byta bort tror jag.
Gulashgryta blev det. S och M:s förslag. Vi har rensa frysen vecka denna vecka och ingen matsedel. Barnen hittade grytbitar i frysen från köttbutiken med glada närproducerade djur. Jättegott. Men min mage gillar varken lök, chili eller paprika så jag kommer nog må skräp imorgon.
S har köpt en burk att ha diskmaskinstabletter i till mig (jag fick betala). Så nu blir jag glad (nästan) varje gång jag ska köra diskmaskinen.
Ett köp har vi också hunnit med (eller rättare sagt två köp vi har köpt en "ny" cykel som S och jag ska dela på också). "Nya" kläder till L. 105 kronor för alla. L gillar inte att ha byxor med knäppen, hon vill ha med resår. Så vi har köpt kjolar för dom kan hon ha till tights. Tights ska jag försöka mig på att sy själv till henne, blir halva priset mot köpta beroende på priset på tyget.
L har gjort ett hästmuseum på sitt rum och guidade mig där. =) 

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...