måndag 16 september 2013

Brända mandlar och laseroperation

Jag fortsätter att sluka boken Zero waste och har fått lite tips. Författaren och hennes familj lever efter att inte göra något avfall alls. Varken i form av sopor eller återvinningen. Dom slänger ungefär en soppåse/år och är då 2 vuxna, 2 barn och 1 hund i familjen. Hur mycket återvinning står inte men inte alls lika mycket som när dom började. Kompost däremot blir det en hel del. Några tips har jag som sagt var tagit till mig, några är alldeles för extrema för mig. Hon gör så mycket som möjligt själv för att slippa få en massa förpackningar. Mascara till exempel gör hon av uppeldade mandlar och bivax bland annat. Hon rekommenderar även att man ska göra en laseroperation om man har synfel för att inte slösa på glasögon, linser och linsvätskor. Dom använder toalettpapper igen, att bara använda vatten eller handen gjorde inte riktigt rent när man gjorde nummer två. Man ska inte spola toaletten när man gjort nummer ett, bara när man bajsat. Det var några av dom extrema sakerna. Hon handlar det mesta i lösvikt och tar då med egna tygpåsar. När man skriver ska man skriva allt i sin telefon och inte använda papper. Måste man använda papper och penna ska man använda till exempel baksidan på ett papper som barnen fått med sig från skolan och en blyertspenna. Dom papprena som blir gör hon om till nya papper eller strimlar och lägger i komposten. Där hon även lägger blyertspennan när den är slut. Jag hade ingen aning om att man kunde kompostera blyertspennor. Hon tycker att man bara ska ha två handdukar, två badlakan och två set med sängkläder/person som det bor i familjen. Förutom att minska på avfallet har dom minskat ner sina prylar rejält och flyttat till ett mycket mindre hus. Boken fokuserar både på att rensa och att minska sitt avfall.
Jag tycker fortfarande om boken och är nu snart på dom sista kapitlen och har redan börjat sakna den. Fast jag inte ens läst ut den än. Som tur var kom det en ny bok från Amazon idag på samma ämne. The zero-waste lifestyle. Live well by throwing away less av Amy Korst.
Den här veckan fyller min lilla morfar år och kalaset var i helgen. Av oss fick han en hemfiskad fisk. Morfar gillar fisk och köper hela fiskar flera gånger i veckan och gör iordning på. Han tyckte om att fiska förut och sa till oss en gång att han saknade att fiska och fisken som han fick när han fiskade. Så han blev nöjd med sin regnbåge. =)
Nytt vaniljsocker är gjort. På ekologisk vaniljstång som också stödet ett kooperativ för utsatta kvinnor. Det senaste är att produkter som man köper som innehåller vanilj inte bara innehåller rötat träd utan kan innehålla analsäckar från bäver. Tur att jag gör eget vaniljsocker för det vill jag inte äta.
Ny start är gjord. Smakar lika gott som den köpta men kostar mycket mindre.
Vinägermodern står och stinker i köket så nu är hon förpassad till en konserveringsburk tills nästa gång jag ska göra vinäger. Jag väntar på att äppelmusten ska bli kolsyrad så jag kan göra äppelcidervinäger. Hon är inte förpassad på riktigt. När man inte använder dom ska dom vara i en glasburk med lock.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...