måndag 2 september 2013

Experimenterar igen

Jag gillar att experimentera. Ibland blir det jättebra och en sak som jag gör återkommande. Ibland blir det inte lika bra och jag gör det aldrig igen.
Jag gör egen vinäger. Det brukar bli hur bra som helst och vi har inte köpt vinäger på den dag jag minns. Sist blev det inte lika bra. Eller jättebra beroende på hur man ser det. Själva vinägern hade dunstat men det hade blivit en vinägermoder. Jag ska sno en flaska av vårat hemgjorda vin och göra en ny sats vinäger tänkte jag. Nu har jag för första gången provat att göra äppelcidervinäger. Eller jag tror jag provade att göra det förra året med men det blev fiasko. Men nu med en vinägermoder så känns det som om det kommer att lyckas. Jag tvättar ju håret med bikarbonat och äppelcidervinäger ibland. 6 liter äppelmust står nu och ska bli kolsyrat innan vinägermodern ska i och det ska bli vinäger. 1 kanna must blev det också. Vi har en hemgjord mustapparat som vi gör must i. Problemet eller felet är bara att man måste riva äpplena innan och det gör jag i matberedaren. Det tar jättelång tid, i alla fall om man ska göra mycket must. Så jag funderade på att köpa en rivapparat som dom hade när jag var liten och vi lämnade in äpplen för mustning i en gubbes källare. När jag surfade runt på det så kostade den billigaste rivapparaten 3200 kronor och paketpris för både rivapparat och mustpress var 5500 kronor. Det känns inte så dyrt. Om jag lämnar in äpplena för mustning kostar det 7 kronor/kilo. Ett kilo äpplen ger 0,5 liter must. 14 kronor litern alltså. Det känns lite väl dyrt. Om vi köper paketet kan vi musta lite på hobbynivå åt andra också. Kanske ta en liten slant eller om vi har brist på äpplen en del av musten.
Rullgardinen som vi böt till oss mot 4 liter hemodlade krusbär
är nu uppsatt. Mycket bättre. Nu slipper man solen rakt i ögonen. Enda felet var att den hängande fönster lampan försvinner bakom rullgardinen när den är neddragen.
Lite mer plats i garaget har vi också fått. Makens tomma golfbag som vi försökte sälja men som ingen ville ha är bortbytt mot 4 paket kaffe. Passar bra eftersom jag ska ta med ett paket kaffe/månad till jobbet.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...