tisdag 24 september 2013

Kindle/surfplatta/läsplatta

Sanna kommenterade att hon har en kindle som hon har sina böcker på. Lite funderingar på det. När jag läste min kurs i palliativ vård var flera av böckerna vi använde eböcker som jag läste via datorn. Efter bara några minuters läsning blev jag yr i huvudet och illamående. Det höll sen i sig i flera timmar. Är det samma sak med kindle och andra läsplattor? Vad jag förstått är kindle en form av läsplatta. Jag fick en surfplatta av maken i julklapp i julas men den var så liten att den inte gick att läsa på om man inte gjorde texten jättestor men då såg man bara halva raderna i taget. Jag läste aldrig några hela böcker på den så jag vet inte om den också ger mig yrsel. S fick den av mig, hon har den i skolan nu. Jag surfade bara på den och nu har jag en bättre mobil som jag kan surfa på. Oftast går jag ner till den stationära datorn. Köper man eböcker till den som man sen sparar i den?
Varje fredag (nästan) äter vi taco och då vill maken och M ha inlagd chili till. Finns för 19,90 för 225 gram men jag som har ett överskott av hemodlade chilisar gjorde egen idag. Maken gav den betyget starkt men god. Finare än den köpta blev den i alla fall med alla färgerna.
Granskottsirapen är upptappad på flaska. Det blev bara en flaska. Tur att vi har 2 flaskor kvar sen förra året annars hade våran hostmedicin aldrig räckt.
Igår kväll kom det ett byte hem till oss. Vi fick trattkantareller och hon fick en bok av mig. Hon fick 6 par skor som jag skänkte bort efter L också.
Jag blev utvald att prova Haribos persikor så en provpåse landade i brevlådan idag. Det fick mig att börja fundera. Plast ska man undvika så mycket man kan. Så godis är ju bättre att köpa lösgodis eller i kartonger istället för i påse. Får nog börja använda mina tygpåsar som S köpte till mig i USA.


1 kommentar:

Marianne sa...

Jag tycker att kindle är vilsam för ögonen, skärmen har ingen ljuskälla och det blir inte heller några reflektioner av solen om man läser ute. Du kan välja fontstorleken, och raderna är naturligtvis "hela". Går inte att jämföra med att läsa på dataskärm. Din kindle kan ta kontakt med Amazon via internet (där det finns nätverk)och du kan shoppa direkt vad du vill. Än så länge kan man inte surfa på andra sajter. Du måste naturligtvis lämna ditt kortnummer, inköpet dras direkt från kontot och du har boken i stort sett i samma stund. Eller du kan surfa på Amazon via din dator och shoppa böckerna. När du sedan slår på din kindle finns de redan där att ladda ner. Det är faktiskt superenkelt. De flesta av de böcker som jag läst på sistone har funnits på kindle och jag vill inte heller fylla på bokhyllan mer. Allra bäst är naturligtvis att prova själv om du har möjlighet. En del vill verkligen ha "en bok" i handen och kindle är ju inte "en bok".

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...