torsdag 19 september 2013

Komposterbart och avfall

Nu läser jag bok nummer två om Zero waste.
The zero waste lifestyle Live well by throwing away less av Amy Korst. Jag har inte hunnit så långt i boken än. Amy skriver att man ska väga sina sopor varje vecka och skriva upp varje dag vad man slänger. Om man inte går igenom det vid veckovägningen och skriver upp vad man slänger. Hon och hennes make slänger en skokartong med avfall/år. Man ska väga och skriva för att veta hur mycket man slänger och vad man slänger. För att kunna minska på mängden och skaffa andra alternativ till det man slänger. Jag har ingen lust att varken väga eller gå igenom våra sopor men det fick mina grå att gå igång som vanligt. Amy skriver att man kan kompostera dammsugarpåsar. Vad består damm av? Hår och hudavlagringar men vad mer? Hår och hud kan man kompostera. Själva påsen består av någon sorts papper och kartong. Hon skriver också att steg 2 är att slänga ut alla sopkorgar. Vi har 8 sopkorgar hemma hos oss. Åtta stycken! Att det var så många har jag aldrig tänkt på förut. Nu blir ju inte alla fulla på dom 8:a veckorna som vi har hämtning. Men ändå. I köket blir det mycket blisterförpackningar eftersom jag äter 6 tabletter om dagen. 1 är i aluminium-förpackning dom andra 5 i blandförpackning som man tyvärr måste slänga. Jag skrev till Röda korset och dom svarade samma dag. Det stämmer att dom tar emot även trasiga textilier och kläder men tyvärr inte i våran stad. Dom har ingen plats att förvara det på innan det ska skeppas vidare. Dom hoppades att det skulle fixa sig innan året var slut.
En sak som jag tog till mig från den förra Zero waste boken jag läste var att lägga in shoppinglistor i mobilen. Jag visste inte ens att jag hade en memosida  i min mobil. =) Väldigt suddig bild. Men det står saker som jag ska leta efter på höstens bytardagar + saker som jag ska titta efter när jag ska till ekobutiken på lördag.

En ny kompost är köpt. Vi har två varmkomposter och en trädgårdskompost. Den ena varmkomposten har vi haft i 20 år och den har nu tackat för sig. Så en ny är inköpt. Efter att våran kommun införde att komposten som dom hämtar ska bli biogas får vi bara slänga matavfall där. Så det blir rätt mycket annat som vi slänger i våra egna komposter. Inga dammsugarpåsar dock.
En riv till mustningen av äpplen är också köpt. Nu ska här plockas äpplen och mustas. =) Jag har slut på äpplen men ska få äpplen. =) Förutom must ska det bli mer äppelmos. L äter äppelmos och mjölk till mellis vissa dagar så det går åt mer mos än vad det brukar. =)


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...