fredag 20 september 2013

Medelhavsträdgård och närproducerat

För flera år sedan när jag var hemmamamma på heltid och ville fortsätta vara hemmamamma på heltid fast vi egentligen inte hade råd med det (det slutade som bekant med att jag började jobba igen) så letade jag efter spartips överallt. Jag nöp varje litet halmstrå jag hittade.
Jag fick höra att man kunde odla sina egna frukter inomhus året runt och eftersom vi köpte rätt mycket frukter så nöp jag det halmstrået och köpte boken om ämnet. Kulturväxter i kruka. Jag önskade mig och fick en bananplanta när jag fyllde det året. Bananer kan man tydligen odla inomhus så dom bär frukt. Inte min planta dock, den dog sen. Ett citronträd har jag också haft. Det fick jag en citron på innan det också vissnade ner och dog. Kaffeplantor, apelsinplanta och persikaplanta har jag lyckats driva upp från kärnor men inga frukter. Min farmor hade en mandarinplanta som jag och min lillebror planterade från kärnor när vi var små. Den fick små sura frukter. Undra förresten vad som hände med den? Plantor från affären är så skrutta dyrt att köpa men drömmen om att ha en egen liten medelhavsträdgård inne och ute lever kvar.
Men idag har jag fått början på min medelhavsträdgård. =) Jag böt en falukorv mot ett olivträd. =) Jag skulle ha fått ett fikonträd också men bytaren ville ha en hylla och det hade hon som ville byta nummer två så jag var snäll och tog bara den ena. Alla nöjda och glada.
Jag fortsätter att läsa den andra boken om Zero waste och en massa tankar dyker upp. När man vill uppnå zero waste ska man kompostera eller återvinna så mycket som möjligt. Ibland köper vi bröd och då sitter det små saker runt påsen. Någon som vet vad jag menar? Antingen platta fyrkantiga saker med ett hål eller platta avlånga saker. Jag brukar slänga dom. Kan man lägga dom i plaståtervinningen? Påsklämmor typ.
Innan bytet åkte jag, S och L till en gård där dom har café, restaurang, begagnataffär och försäljning av närproducerade ekologiska varor. Vi fikade blåbärspaj och kaffe. Sen handlade vi lite i affären. Bananchips och chokladkakor (det är ju faktiskt fredagkväll), morötter (från deras odlingar), vindruvor (från deras växthus där vi satt och fikade) och honung (från deras bigård). Vi kommer helt klart att åka dit igen. =)
Mer ekologiskt kom det på posten. Min första prenumerationslåda på Naturalbox. Jag kunde inte låta bli efter den gratis provboxen jag fick. Innehållet denna gången var: Phenomé massage olja. Mádara tinting fluid. Celcius energidryck. Bounce energiboll. Ekologiska mandlar. Bambuhandduk från Greensmile. Ekologiskt te. Gojibär. + lite prover. Jag valde 1 års prenumerationen och betalar 149 kronor/box. Bara massageoljan kostar 279 kronor om man vill köpa den så en rejäl besparing. Återigen jag skulle ha sparat mer om jag inte köpt den alls men det skulle bli ett bra tråkigt liv.
Jag sökte på återvinningsguiden som min kommun har. Påssakerna som jag skrev om heter påsförslutare. Den platta avlånga ska läggas i metallåtervinningen och den fyrkantiga ska läggas i plaståtervinningen. Då fick jag lära mig något nytt idag med då. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...