lördag 21 september 2013

Plastbantning och zero waste ger mer shopping

Böckerna som jag läser om zero waste får mig att börja tänka. Inte bara på våra sopor utan också på alla våra grejer och all plast som man omger sig med. Förutom att minska sitt avfall till nästan noll och ingenting innebär zero waste att man ska minska ner på sina saker, dra ner på plast och annat som inte är bra för hälsan och miljön och göra så mycket som möjligt själv eller från grunden. Lite som simple living.
För att minska på plasten så försöker jag nu byta ut så mycket som möjligt mot glas eller andra alternativ. S och jag styrde därför bilen mot andra sidan stora staden där Ikea ligger. Jag behövde en stor kruka till olivträdet jag böt till mig igår + att jag behövde stora krukor till att plantera in physalisen. Ikea hade störst krukor billigast, lerkrukor för 59 kronor styck. Det var den egentliga anledningen till att vi åkte dit, men jag såg det alltså som en chans att byta ut lite plast hemma. 3 tupperware burkar och en glassförpackning med matvaror är bytta mot glasburkar. Fler ska köpas nästa gång.
3 tvålpumpar i glas är också köpta. En till köket och två till toaletterna. Jag ska experimentera med att göra egen flytande tvål så slipper vi släpa hem en massa vatten. Fasta tvålar blir det mer bakterier i så vi använder både flytande och fast tvål.
5 glas är köpta att ha våra tandborstar i. Vi hade olikfärgade plastmuggar från Ikea förut. Tandborstarna ska också bytas ut.
Därför åkte vi till en annan ekobutik idag. En som har en massa hygienartiklar också förutom mat. Deras tandborstar i bambu kostade 50 kronor/styck = 250 kronor för hela familjen P = 1000 kronor/år. Finns billigare att beställa så det blev nya bananchips (det är ju lördagkväll och dom andra blev väldigt populära), komposterbara tops och rhasoullera. Jag kör med no poo och tvättar håret med tvättnötspulver. Någon gång ibland med bikarbonat och äppelcidervinäger. Pulvret måste jag beställa så jag letar efter andra alternativ på närmare håll. Rhasoullera är lera som man använder att tvätta håret med. När jag kom hem beställde jag 5 komposterbara tandborstar från Jordklok för 29 kronor/styck. 12 stycken kostar 289 kronor. Frakten kostade då 49 kronor. Jag som försöker sluta beställa saker. =(
Ny turkisk yoghurt är gjord. Mycket billigare och sparar in en plastbunke.
Sen är vaniljyoghurt också gjord. Nytt recept så fortsättning följer. L gillar vaniljyoghurt lika mycket som jag gillar turkisk yoghurt. Några kronor billigare än den köpta.

5 kommentarer:

Sanna sa...

Himmel va duktig du är! Önskar att jag hann med hälften utav allt du gör..men man får ta små steg åt rätt håll och vara nöjd även om det tar lite tid att ta sig dit man vill.. =)
Keep up the good work! <3

Kram
Sanna

Marianne sa...

Hej! Lämnar du plasten som du kastar till plaståtervinning? Företag som sysslar med att göra t ex sopsäckar av återvunnen plast har ont om råmaterial. Varför har den ekoträdgården/kafeterian där du fikade plastförpackningar till sina druvor? De kanske håller sig bättre? Motsägelsefullt i alla fall. Om ni själva skannar in varorna i butiken när ni handlar kan ni skippa plastpåsarna. När jag handlar undviker jag att ta hem de små plastpåsarna till frukt, lök och andra grönsaker. Jag brukar bara lägga grönsakerna i väskan och fäster klisterlappen på min shoppinglista för ev kontroll. Och jag håller med att ofta när jag vill spara eller vara miljömedveten innebär det mer shopping eller blir dyrare.

Marianne sa...

Har du köpt en crock-pot?

Esbe sa...

Ja, det där med plast alltså... Skönt att få ut den ur livet. Dessutom är det så mycket snyggare med glasburkar till förvaring! (Tycker jag i alla fall.) Keep up the good work!

Anonym sa...

Hej!
Himla gött att läsa om andra likasinnade!
Du skriver att det blir mer bakterier på en fast tvål. Men det stämmer inte faktiskt. En tvål är per definition basisk, ca pH 9-10 (om pH sjunker till neutralt 7 eller lägre så återgår tvålen till sin tidigare form, nämligen fett eller olja) och bakterier klarar inte att leva i en basisk miljö. Dessutom torkar tvålen med jämna mellanrum, varje natt tex. när den inte används. Då överlever inte heller bakterier. Lägg tvålen på galler/nät/håligt/luftigt tvålfat/underlag så torkar den bra även under. Flytande tvål däremot som innehåller mycket vatten och står i rumstemperatur hela tiden behöver därför konserveringsmedel för att inte mögla eller bli dåligt på annat sätt.
Tummen upp!
/Malin

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...