onsdag 4 september 2013

Veckans sparade pengar

Dom sparade pengarna ökar nu också. Summan på servicekontot med. =) Förut hade vi alltid minus och inget sparat.

1 Använt tygbindor efter jobbet och hela helgen.

2 Gjort 6 burkar = 7 kilo äppelmos.

3 Gjort 6 liter äpplevidervinäger grund och 2 liter äppelmust.

4 Sytt en necessär av tyg och en dragkedja som jag hade hemma. Jag hade ingen necessär.

5 Slagit in L:s kalaspresent med sparat kalaspapper.

6 Bakat bullar och långpannebröd samtidigt för att spara el.

7 Bytt till mig 4 paket kaffe mot makens golfbag.

8 S och L var på bio och såg Dumma mig 2 med gratis biobiljetter och gratis snacks.

9 Maken var och fiskade och fick morfars födelsedagspresent.

10 Skördat massor av physalis.

11 Hennat håret med henna som jag ska prova åt En lagom dos grönt. Använde bara halva förpackningen och då räckte det till S och L också.

12 L har fått 2 gratis biobiljetter. Dom vi använde på punkt 8 hade vi redan hemma.

13 Killarna hade med matlåda till jobbet.

14 Vi köpte ingen färdigmat. Det är en sån punkt som vi heller nästan aldrig gör som jag inte har tänkt att skriva förut.

15 Gjorde popcorn och hemgjord smothie till mys.

16 Vattnat inne och ute med vatten från regntunnan.

17 Fått 4 toppar av min bytarkompis som jag byter kläder med.

18 Ger Skutt nate och sallad som jag odlar i en ballkonglåda varje kväll.

19 På morgonen får Skutt morötter med blast som jag fick av mamma.

20 Tvättar tvätten med tvättbollen eller med flytande tvättnötter.

21 Kör diskmaskinen och tvättmaskinen fulla på ekonomiprogrammet.

22 Hänger tvätten istället för att tumla den.

23 Släcker lampan i dom rummen vi inte är i.

24 Stänger av alla apparater på standby knappen eller direkt på grenkontakten.

25 Sköljer munnen med vatten från muggen när L och jag borstar tänderna istället för under rinnande kran.

26 Tvättar ansiktet med min konjacsponge på kvällen och behöver då varken rinnande kran, ansiktscreme eller tvål.

27 Diskar i hon och sköljer i balja.

28 Handlat för 982 kronor på Ica. Det är då mat som ska räcka 10 dagar.

29 Hade med tygkassar till mathandlingen.

30 Häller vatten från djurens vattenflaskor i vattenkannan när jag byter vatten.

31 Häller vattnet som blir över i vattenkokaren i vattenkannan.

32 Torrskalar potatis och morötter.

33 Kokar hälften av pastavattnet i vattenkokaren.

34 Lägger stenar på kastrull-locken när jag kokar saker.

35 Samordnar ärenden för att spara bensin.

36 Tvättar golv och toaletter med olivoljetvålen.

37 Diskar ur använda plastpåsar.

2 kommentarer:

Esbe sa...

Vad är "konjacsponge"? =)

Anonym sa...

hej din blogg är så bra och så kulhar skrivit det förut Jag lever lite mycket som ni Men en sak som har slagit mig är just detta Vad är sparande ???
ex om jag aldrig tar tagit med matlåda till jobbet och jag ska börja spara Ja kan jag ta med det som sparande då ???
I alla spartips så är ju detta det första nästan som ges Men om jag inte har matlåda till jobbet !
Kan jag spara då eller rättare sagt räknas det som spar ?
Och vad är normen för normalutgifter ok utifrån den så kanske jag sparar matlådepeng

Känns som detta är en upprepning av Tage Danielssons monolog om Harrisburg och sannolikhets teorin

maggan

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...