onsdag 25 september 2013

Veckans sparade pengar

Månadens räkningar är skrivna och räkningarna för hela året/12 har minskat till 24.500 kronor. Fortfarande mest el och extraräkningar. Bensinen var något högre än augusti förra året. Det beror till viss del på att vi ändrade våran mathandling. Det är nu maken som handlar maten (eftersom jag inte får bära) han betalar då med bensinkortet som också är ett Mastercard. Mathandlingen är nu ändrade igen men jag vill utvärdera innan jag skriver något om det. Vi började med det nu i september. Det är tänkt att det ska spara pengar, tid och miljö samtidigt som vi ska äta mer närproducerat.

1 Lagat L:s ena klänning och hennes ena par tights så hon kan använda dom ett tag till.

2 Lagat min tröja så jag kan använda den ett tag till.

3 L går hem från skolan nu igen. Tyvärr har vi fallit in i rutinen att jag skjutsar och hämtar henne varje dag.

4 Gjort egen inlagd chili. Använde hemodlade chilisar och egengjord vinäger så bara socker och salt kostade.

5 Tappade upp en flaska granskottsirap våran egengjorda hostmedicin.

6 Böt till mig 3 liter trattkantareller.

7 Fick en gratis påse persikor från Haribo. Nu skulle vi inte ha köpt det så egentligen inget sparat kanske. Men som jag brukar skriva om man aldrig unnar sig något blir livet bra trist.

8 Planterat in physalisen och skördar massor varje dag.

9 Böt till mig ett olivträd.

10 Gjort egen turkisk yoghurt och sparar 11,50/kartong.

11 Gjort egen vaniljyoghurt till L. Jag gjorde den i crockpoten (jag vann den en gång) men den går att göra som vanligt med handdukar runt. Recept kommer. S och L tyckte den smakade precis som köpt. Sparar 4 kronor/liter. Många bäckar små.

12 Skriver alla inköpslistor på memofunktionen i mobilen och sparar in en papperslapp.

13 Maken har köpt en ny kompost. Den andra var 20 år och började gå sönder.

14 Vi har köpt en äppelriv och kan nu börja musta äpplen. Jag måste bara åka och plocka dom först vilket inte är så lätt när man är hemma från jobbet för man har ont i magen hela dagen. =(

15 Inte dragit ner markisen så solen har fått värma upp huset.

16 Diskat ur använda plastpåsar. Kostnaden för vatten kanske gör att det går på ett ut men jag gör det av miljöskäl.

17 Äter egna gurkor och tomater.

18 Killarna har med matlåda till jobbet varje dag och S har med matlåda/mackor ibland.

19 Vi fortsätter att äta ur frysarna.

20 Vattnar inne med vatten från regntunnan.

21 Häller vattnet som blir över i vattenkokaren i vattenkannan.

22 Häller vattnet från när jag byter vatten på djuren i vattenkannan.

23 Häller vattnet från luftavfuktaren i vattenkannan.

24 Kör disk och tvättmaskinen fulla på ekonomiprogrammet.

25 Tvättar med tvättbollen.

26 Hänger tvätten istället för att tumla den.

27 Släcker lampor i dom rummen vi inte är.

28 Stänger av på stnadbyknappen eller direkt på grenkontakten.

29 Sköljer munnen i mugg vid tandborstning.

30 Tvättar ansiktet med min konjacsponge.

31 Använt tygbindor.

32 Diskar i hon och sköljer i balja.

33 Torrskalar potatis och morötter.

34 Lägger en sten på kastrull-locket när jag kokar saker.

35 Kokar hälften av pastavattnet i vattenkokaren.

36 Vi har inte köpt någon färdigmat/snabbmat.

37 Tvättar golv och toaletter med olivoljetvålen.

38 Kokar tevatten i vattenkokaren.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...