torsdag 3 oktober 2013

Fortsätter göra egna saker

Häromdagen mixade jag ihop en sats egen tandkräm. Jag tänkte vi skulle slippa släpa alla tandkrämstuber i plast till återvinningen. Det jag inte tänkte på i det sammanhanget var att kokosoljan och björksockret som jag använder till att göra tandkräm också kommer i plastförpackningar. Så ingen smart idé för att slippa plast. Kostnadsmässigt då?
En tub tandkräm kostar 19,90 för 125 ml. Hemgjord tandkräm kostar:
Kokosolja 500 gram kostar 82 kronor. Det går åt 50 gram ( 5 msk) = 8,20.
Bikarbonat 170 gram kostar 9,98. Det går åt 2 msk = 30 g = 1,76.
Björksocker behöver man inte ha i men det tar bort karies och tandsten och sötar den annars basiska bikarbonaten. 750 gram kostar 159 kronor. Det går åt 0,5 msk = 6 gram = 1,26.
Några droppar eterisk olja är också valfritt. Jag tog pepparmynta som jag hade hemma. 10 ml kostar 52 kronor. Hur många droppar det går/ml har jag ingen aning om. Viktigt att man väljer en ätbar eterisk olja.
Summa: 11,22 + eteriska oljan. Vi säger 12 kronor. Det blir ungefär 110 ml.
Skillnad: Man tjänar 7,50/omgång (tub) på att göra egen tandkräm. Man tjänar mer om man skippar björksocker och eterisk olja.
På posten kom det 4 flaskor linsvätska gratis från Lenson. 2 till maken och 2 till mig. Jag har börjat använda linser idag igen efter min en veckas uppehåll och maken har alltid linser.
En hög med scarfar har vi också fått helt gratis. Jag tänkte ha och slå in presenter med dom. Det kallas Furoshiki och är ungefär som origami för papper men med tyg och en present i mitten. Jag tänkte återvinna scarfarna men om den som får presenten vill ha den så blir det en extra present.
Köksfönstret är klart. Blev mycket ljusare och finare. Förutom att det är en glipa på alla lister. Maken försökte trycka in dom men det gick inte. Säljaren svarar inte men räkningen har vi redan fått. Ska betalas inom 10 dagar vilket vi inte har någon lust med om dom inte kommer och gör "klart" först. Det tråkiga i det hela är att maken inte vill sätta upp gardinstången eller fönsterbrädan innan dom har varit här igen. Vilket jag i och för sig kan förstå men det är inte så kul med blommor på alla bord i vardagsrummet. Jag funderar på att rensa bland alla våra krukväxter men det känns svårt. Dom känns som bebisar ungefär eftersom det är små skott som jag har drivit upp nästan alla.
Idag har jag inte varit på jobbet utan på föreläsning om influensa och calicivirus (vinterkräksjukan) i 2,5 timme. Kul eftersom jag träffade två gamla arbetskompisar som jag inte träffat på länge. Intressant med jobbigt att sitta still. En i stolen framför oss somnade till och med. =) Så nu är jag full-lärd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Anledningen till att flytande tvål är "bakteriefri" är väl att man tillsätter antibakteriella kemikalier, typ triclosan? Användningen av Triclosan bidrar till ökad risk för multiresistenta bakterier. Om du inte tillsätter antibakteriella substanser och konserveringsmedel till tvållösningen tror jag inte den blir särskilt bakteriefri. Jag skulle lugnt fortsätta använda vanlig tvål om jag var du.

/Kemisten

http://kottkriget.wordpress.com/2013/02/03/tval/

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...