måndag 14 oktober 2013

Gjort drycker och gotter

Kaklet i familjen P:s kök hade 70 tals mönster. Vi tröttnade på det när vi var fattiga som kyrkråttor och köpte en billig liten burk med färg och målade kaklet. Det skulle vara en aprikos färg men vad det var för färg det vette katten. Färgen har i alla fall suttit i massor av år men börjar nu att lossa på några ställen. Det + att färgen aldrig varit snygg gjorde att maken nu har skaffat kakel och ska kakla om. Det gick sådär att ta bort det gamla kaklet. Vi har nu 6 stora hål i väggen.
Nytt vin är gjort till maken. Hemgjort vin kostar 6 kronor flaskan och jag tror vi gjorde förra satsen i våras så det räcker ett tag. Nu är det bara maken som dricker vin men jag burkar sno lite slattar till vinäger. Mitt försök till äppelcidervinäger misslyckades men vitvinsvinäger lyckas jag alltid med. Nu när jag har en vinägermoder så kommer jag nog lyckas ännu mer. =) Jag tvättar inte håret med schampo längre utan kör med nopoo. Ibland tvättar jag håret med bikarbonat och vinägerskölj. Äppelcidervinäger är det jag sköljt med hittills men så fick jag höra att vitvinsvinäger gör håret finare och är bättre för håret än äppelcidervinäger och det låter ju väldigt bra eftersom vitvinsvinäger får jag gratis och äppelcidervinäger får jag köpa.
Nu när frysarna börjat att bli tomma (en sanning med modifikation men ändå) så passade jag på att uppdatera min fryslista. Vi hade bland annat 14 brödlimpor i frysen. Jordgubbar är dom bären vi har mest av med 9 påsar (18 liter). Vi hade 12 påsar med 3 tog jag och gjorde jordgubbssaft och restsylt på. Jag stoppade ner så mycket som gick i frysboxen. En full frysbox drar mindre el än en halvfull. Ett tips om frysboxen bara är halvfull är att fylla upp den med vattendunkar eller något så det blir fullt.
Det blev lite mer i frysen efter att S fick för sig att göra biskvier.
En fjärilsholk är köpt. För dom som inte vet vad en fjärilsholk är så är det en holk som övervintrande fjärilar kan bo i över vintern för att inte frysa ihjäl. Fjärilar går i ide precis som björnar gör.
Svärmor kom på att hon hade dynor som dom köpte med inte gillade färgen på så dom har legat i förrådet jättelänge. Dom tyckte hon skulle passa bra i våran "nya" grupp. Dom var lite för små men med tanke på att både grupp och dynor var gratis så är jag nöjd ändå och det var väldigt skönt att sitta där. =)



1 kommentar:

Esbe sa...

Har du provat att göra schampo eller rengöringsmedel av tvättnötter? Fick tipset från en kompis. Tycker du att det funkar bra om du har gjort det? Skriv gärna ett inlägg (eller länka om du har skrivit om det tidigare, kan ju ha missat!).

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...