fredag 4 oktober 2013

Nytt renoveringsobjekt

Jag fick en kommentar att flytande tvål bara var bakteriedödande om den hade antibakteriellt medel i sig. Jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg. Jag menade inte att flytande tvål dödar bakterier jag menade att fast tvål sprider dom. När någon som har till exempel calicivirus (vinterkräksjukan) på händerna och tvättar händerna med en fast tvål så fastnar viruset på tvålen så nästa som kommer och tvättar händerna får viruset på sina händer. Det slipper man med en flytande tvål då man inte är i kontakt med själva tvålen. Däremot är man i kontakt med tvålpumpen. Det är därför vi inom vården får lära oss att ta flytande tvål med armbågen och att sätta på vattenkranen med armbågen och att stänga av kranen med torkhandduken. Det kräver då att vattenkranen är av pumpvariant och inte en sån man vrider på. Ett virus sprider sig med 7 handkontakter. Om jag har viruset på mina händer så kan jag röra 7 saker innan effekten av viruset har försvunnit. T ex dörrhandtag, kranen, telefonluren, ansiktet. Sen lever viruset 21 - 28 dagar i rumstemperatur på det man tog på om det inte görs rent. Viruset lever 61 dagar i vatten.
Jonna kommenterade att bivaxljus är bättre för miljön är stearinljus. Vi eldar mest värmeljus tyvärr men har några hemgjorda bivaxljus i gömmorna så ska nog ta fram dom. Jonna skrev också att det finns speciella tvålpumpar som gör tvålen mer skummig och därmed mer ekonomiskt eftersom den räcker längre. Det hade jag ingen aning om. Tack för tipset. =)
L har ett bollhav som vi försöker fylla på när vi kan. 100 bollar kostar 199 kronor och det behövs massor massor för att fylla poolen som vi har köpt till ändamålet. Vi har fyndat en hel del bollar begagnat. Idag tror jag vi köpte våra sista bollar. Jag beställde 2 paket med bollar från BR när dom hade kampanj så man fick 25% rabatt. Det gjorde att fast jag fick betala frakt blev det billigare än att åka och köpa dom. Då räknar jag inte ens in bensinkostnaden. Dom bollarna kom idag. I dagens tidning var det en som sålde en sopsäck full med bollhavsbollar för 70 kronor. Jag tvättar dom i tvättmaskinen med klorin. Som är det som är mest effektivt mot virus och bakterier enligt föreläsningen igår.
I somras gick jag till våran ena granne och bad om att få ta kort på hennes trädgårdsgrupp. En ny grupp kostar nästan 4000 kronor. Lite för mycket för våran kassa. Jag ville ta kort på hennes grupp så jag kunde efterlysa en i den lokala tidningen för en mycket mindre summa än 4000. Hon sa då att vi kunde få hennes grupp.
Så igår var vi där och hämtade den. Den behöver lagas så det ska maken fixa.
Hon ville absolut inte ha något för den men jag gav henne lite smått och gott ändå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Inte bakteriedödande, bakterieFRI. I alla vattenlösningar som inte är sterila eller innehåller bakteriedödande kemikalier/konserveringsmedel börjar det ganska snabbt växa bakterier.

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...