tisdag 29 oktober 2013

Recept - falsk ostkaka

Hemliga ekokassen innehöll squash bland annat. När jag var liten hade farmors vän ett torp där han odlade squash som vi fick massor av. Jag gjorde då falsk ostkaka av den. Så idag har jag dammat av receptet.
9 dl tärnad och skalad squash
4 msk vetemjöl
4 ägg
2 bittermandlar eller en droppe bittermandelolja
1 dl socker
25 malda mandlar
1/2 liter mjölk, eller mjölk och grädde efter samvete
Koka squashtärningarna så mjuka att de går att mosa.Vispa ihop övriga ingredienser och häll i den mosade squashen. Häll allt i en lätt smord form. Grädda i 45 min i 200 grader. Serveras sedan ljummen med en liten klick grädde och sylt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...