torsdag 10 oktober 2013

Smet

Jag skriver väldigt mycket skräp nu för tiden men sopberget ökar så alla borde drar ner på sitt skräp. Även om det kanske är lite väl att sikta på zero waste som vi gör. Jag brukar koka egen buljong. Jag gjorde den i istärningsfack. När dom var frysta tryckte jag ut tärningarna i en plastpåse som jag förvarar i frysen. Nu gör jag den i istärningspåsar. Jag gör egen buljong av flera anledningar. Det blir godare, nyttigare, billigare och jag vet precis vad det är i den. Ingen glutamat här inte. Om man ska köpa saker som ligger förpackade ska man sträva efter förpackningar gjorda av glas (blir nytt glas om och om igen), metall (blir ny metall), kartong och papper (blir nya kartonger och papper tills det är för tunna fibrer och blir toapapper eller annat förbrukningspapper). Plast ska man undvika. Dels innehåller dom skadliga ämnen som kan läcka ut till maten och dels kan man inte återvinna dom hur många gånger som helst. Oftast bränns plasten. Då läcker dom skadliga plastpartiklarna ut i luften vi andas och i grundvattnet. Buljongen som jag gör förvarar jag i plastpåsar/istärningspåsar. Buljongen man köper ligger antingen i en kartong och med metall runt var och en. Eller i en glasburk. Glasburksbuljong har jag aldrig köpt. Locket är då av hårdplast. Rotfrukterna jag använder för att koka min buljong ligger också förpackade i plast. Om jag inte letar reda på en affär som säljer dom i lösvikt för då kan jag skippa påsen eller ta med min nätpåse. Kan man göra egen torr buljong? Som man då kan förvara i en glasburk? Ska jag ta hänsyn till miljön eller till plånboken? Hälsan kan jag ta hänsyn till genom att köpa buljongtärningar utan glutamat.
Jag får med jämna mellanrum låneerbjudanden från resurs bank på posten. Jag är inte intresserad så jag skickar alltid tillbaka dom ofyllda. Jag har skickat tillbaka minst 10 stycken. Jag tänkte att dom skulle fatta att jag inte var intresserad och sluta skicka till mig, vilket dom inte gjort.
Igår fick jag nämligen två stycken. Jag har skickat tillbaka dom också + att jag skrev ett mail till resurs bank.
Hej. Jag får med jämna mellanrum erbjudanden från er med låneansökan. Jag är inte intresserad av att söka lån hos er så jag skickar tillbaka dom utan att fylla i dom. Nu har jag säkert skickat tillbaka minst 10 stycken. Senast idag fick jag två såna brev från er. Jag tänkte att om jag skickar tillbaka breven ofyllda så förstår ni att jag inte är intresserad av erat lån. Vilket ni inte gjort så nu skriver jag också. Jag vill inte ha fler låne-erbjudanden från er. Om jag vill söka lån och väljer att göra det hos er så kontaktar jag er själv. Tack. Dom har redan svarat att jag är borttagen från deras reklamlista nu.
Jag är trött på att ha ont i magen och gå inne hela dagen så idag tog jag med S och smet hemifrån en stund. Komposten, återvinningen och Citygross var destinationerna. Vi har ändrat våran mathandling. Mer kommer när det är utvärderat. Så vi handlar inte på Citygross längre. Men så såg jag att dom sålde billiga ekologiska varor så vi tog alltså en sväng dit. Bananerna kostade lika mycket som dom oekologiska. Chokladen kostade 2 för 28 kronor. Ben & Jerry kostade 39,95. Rörsockret 16,95 och 15,95. Kryddorna kostade 10 kronor burken. Också lika mycket som dom oekologiska. Visst var vissa av sakerna onödiga som någon säkert kommer kommentera, men som jag alltid brukar skriva unnar man sig aldrig något blir livet allt bra tråkigt. Ska man unna sig något så kan det vara billigt och ekologiskt. =)
Igår efter jobbet var maken på ett byte. Vi hade L:s för små converse som jag köpte för 50 kronor på loppis för länge sen. Jag ville ha ett paket skona tvättmedel men vi fick två paket.
Dagens skörd av physalis.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...