torsdag 31 oktober 2013

Spökpyntat och experimenterat

Mia undrade vad boxen kostade. Jag tog 1 års prenumeration och betalar då 149 kronor/månad. Om man köper den en månad kostar den 199 kronor. 6 månader kostar 179 kronor/månad. Ekonomisk som jag är valde jag ett år. Återigen det skulle ha blivit billigare utan boxen men jag köper eller unnar mig nästan aldrig någonting så det här är min vardagslyx.
Det här inlägget blir nästan som instagram (vilket jag inte har men ändå). Det är nämligen fullt av bilder.
S och L (mest S) har pyntat till Halloween.
Vi gillar som jag skrivit förut att pynta. I år har vi dubbelt så mycket pynt som vi brukar ha.
Med en dotter som bott i Halloweens förlovade land ett år så blir det så.
Allt pynt som hon köpte kommer från 99 cent store där som namnet säger allt kostar 99 cent/styck.
1 dollar = 6,38 så inga stora summor direkt.
Maken och L har varit på science dag på en skola inne i stora staden. Det var gratis och dom fick göra en massa kul. Dom har byggt solur. Dom har utforskat flygteknik och dom har gjort en massa spännande halloween experiment. På bilden är soluret och ett flygplan som L gjorde.
Det fanns en tävling om att gissa vikten på pumpan. Den som gissade rätt eller närmast vikt vann den. Och det gjorde L. =) Hon gissade på 11 kilo och den vägde 10,82 kilo. Så nu har vi två pumpor att dekorera. S  har förbjudit mig att göra dom och hon är borta hela tiden så vi kommer att ha pumpalyktor när Halloween redan är slut känns det som.
Medans dom var borta har jag experimenterat hemma. Jag har gjort ny tacokrydda. Jag har gjort egen gurkmajonäs och egen thai sweet chilisås. Det var det som var experimenterandet.
Jag gillar som sagt var inte plastförpackningar. Det var ena anledningen till att jag gör egen gurkmajonäs. Vi äter rätt mycket korv och då har vi nästan alltid gurkmajonäs till. Prismässigt så kostar en flaska gurkmajonäs 18,90 för 240 gram eller 78, 75/kilo. Hemgjord kostar: majonäs = 39,78/kilo och bostongurka = 41,53/kilo. Jag använde dubbelt så mycket majonäs som gurka så det lönar sig att göra egen gurkmajonäs både prismässigt och skräpmässigt.
Sen har jag gjort egen senap. Det gjorde jag för att komma undan konserveringsämnena och färgämnena i köpt senap. Där måste jag ju köpa senapsfröna och dom ligger i plastförpackningar. Färdig senap kan man köpa på glasburk så en ökning av plast att göra den själv. Prismässigt då? Köpt senap kostar 85,86/kilo. Vi köper alltid den i glasburk och har glaset som dricksglas sen. Jag använde 3 senapsfrö påsar och lite annat. Recept kommer. Ungefärlig kostnad 22 kronor och det blev 400 gram färdig senap = 55 kronor/kilo. Man sparar alltså 30 kronor varje gång man mixar ihop en egen sats senap. Sen blev den väldigt god också.
Thai sweet chili såsen då? Den man köper kommer i en plastflaska. Den jag gör själv gör jag i en glasflaska. Den köpta kostar 59,67/liter. Den hemgjorda kostar: Min kostade då nästan ingenting eftersom jag använde hemodlad chili och hemgjord vitvinsvinäger. Om man köper chilin kostar det: ungefär 18 kronor för 2,5 dl = 72 kronor/liter. Det blir alltså dyrare att göra egen thai sweet chili sås (vi äter rätt mycket wok som vi gör själv och då har vi såsen på). Men man slipper plastflaskan och man vet precis vad man får i sig och slipper konserveringsämnen och färgämnen.
Tacokrydda har jag skrivit om förut så det vet jag lönar sig både prismässigt, skräpmässigt och konerveringsämnes mässigt.
Torsdag = en ny ekokasse att hämta. Den här veckan innehöll den: en butternut pumpa (blir tre pumpagubbar i år=)), isbergssallad, broccoli, rödbetor, gul lök, ingefära, chili, gurkmeja och äpplen. Jag älskar kassen och vill gärna fortsätta med den efter att våra 4 gånger är slut. Problemet är bara att jag inte kan låta bli att handla en massa andra saker också. =/ Som idag handlade jag bananer (det gör jag varje vecka - L älskar bananer och det är bättre att hon äter dom utan gifter), popcorn till maken (dom var slut på Ica sist och maken poppar minst två gånger i veckan), choklad, mandlar  (dom kanderade som jag fick i min första naturalbox) och nyponpulver som S och jag har på den hemgjorda Starten.

1 kommentar:

Marianne sa...

Vissa affärer säljer senapsfrön i storpack (100 g?) och de brukar vara förpackade i en papperspåse. Om du köpte senapsfrön i en plastpåse som kan återförslutas kan du använda den påsen som förvaring för dina egna frön som du sparar från ditt grönsaksland.

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...