lördag 19 oktober 2013

Stökat till ännu mer

Vårat kök är något upp och ner vänt. Maken byter kakel + att vi nyss har bytt köksfönster. Det är slipdamm över hela huset (mest i köket). Vi har ingen fungerande lampa eller kontakt vid spisen, disken, arbetsytan och kylen/frysen. Det gör att det är svårt att se när man ska laga mat och diska på kvällarna. Alla blommor som ska stå i köksfönstret står på bordet i vardagsrummet och alla saker som ska stå på bänkarna i köket står ihoptryckt på en av bänkarna. Svårjobbat, rörigt och väldigt stökigt med andra ord. Inspirationen till att laga mat och baka är lika med minus noll. Trots det har jag lagat mat och diskat varje kväll. Ugnen och diskmaskinen fungerar. Men igår tröttnade jag så då köpte vi MacD. Något som jag inte är speciellt stolt över men det var väldigt skönt. Imorgon fyller S år och då stundar kalas så då vore det skönt om det var lite mer ordning här. Maken är dock i Leksand och köper knäckebröd och förhoppningsvis hans nya hobbyprojekt. Ingen ny husvagn men för mindre än hälften av pengarna som vi  fick för husvagnen.
Så idag har jag och S använt vårat stökiga kök och stökat till mer än vanligt. S har gjort tårtbotten. En ny sort men jordgubbsfyllning. Recept på hela tårtan kommer.
Jag har slagit på stort och dammat av min gamla bakmaskin som nu bakar bröd.
Sen är ny vaniljyoghurt gjort. Den smakar godare än den köpta vaniljyoghurten men blir mycket billigare. Recept kommer på den också. Eller den är inte klar än. Den ska stå i 12 timmar.
Vi ska ha två tårtor imorgon. Den som S gör och en som vi slog på stort och köpte från en av stora stadens konditorier med en bild på S på. Halva priset så 350 kronor för en tårta till 20 stycken. Vi ska bara bjuda på tårta. När vi var där och köpte den var det fikadags så vi köpte varsin bakelse. Det är bara vi tjejer hemma så det blev 3 bakelser. S tog en grodbakelse, till L tog vi en pumpabakelse och till mig en moccabakelse. Det var S och jag som var iväg, vi glömde att L fått för sig att hon som var marsipanälskare nummer ett numera hatar marsipan så hon ville inte äta sin bakelse. S och jag åt ungefär halva våra sen tog det stopp. Hade det varit mitt gamla jag hade jag ätit min bakelse + det som blev över av tjejernas. Nu står det 2 halvätna och en nästan hel bakelse i kylskåpet. Hade jag inte fått tårtan till halva priset hade jag aldrig köpt den. 350 kronor är också dyrt för en tårta men om man räknar att den ska räcka till 20 personer så blir det 17,50/bit och det är inte så farligt dyrt. Men när man gör egna tårtor hela tiden så skulle 350 kronor räckt till minst 7 tårtor. Så det är nog en engångsföreteelse eller om vi gör det när L fyller i mars igen.  
Idag i den lokala tidningen stod det att 1 av 4 leksaker är skadliga för barnen eller för miljön. EN AV FYRA!! Jag är en miljömupp för mina barns skull och för alla andra barns skull. Jag sopsorterar allt jag kan. Köper så mycket som jag kan ekologiskt, närproducerat och begagnat. Plastbantar och tvättar med miljövänliga alternativ. Nopooar och Gud vet allt som jag gör. Jag gör det för att mina barn och alla andra barn ska få en framtid. Jag är såklart också en miljömupp för miljöns och jordens skull.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...