lördag 5 oktober 2013

Sytt, väntat och stöd

Vi satte ut en efterlysning på lärarhögskolan att vi ville ha hjälp med lite stödundervisning. Det var flera som svarade varav en går i S klass så h*n var här idag. H*n och L lärde känna varandra lite idag men h*n hjälpte även L med matten som hon låg efter i i skolan. Det känns jättebra. L tar så lång tid på sig att hon hamnar efter i främst matten. Förut hade hon stödundervisning två dagar i veckan efter skoltid med sin lärare men det är borttaget nu. Nu ingår stödundervisningen i den vanliga undervisningen på skoltid. Hon får gå från lektionen. Häromdagen var hon jätteledsen för det. Dom gjorde landskap i papier maiche och när hon kom tillbaka var hennes grupp redan klara med ritningen. H*n ska komma varje vecka. Dom hann med massor med sidor på den timmen. =) Känns väldigt bra och det tyckte L också. Efteråt gjorde hon och jag den vanliga engelska och svenska läxan. Det är inte läxa vi vill ha hjälp med. Det klarar vi av själva. Det är att ha någon som pedagogiskt kan förklara det L inte hänger med på och förstår i skolan.
Glipan i fönstret finns där när fönstren kommer från fabriken och ska tas in när fönstren sitter uppe. Vilket våra fönstersnubbar glömde. Dom skulle komma idag klockan 10.00. Fattade i alla fall maken det som. Nu är klockan halv 6 och ingen har fortfarande kommit. Mellan klockan 10.00 och fram till L:s extralärare kom så gjorde vi ingenting. Ingen av oss ville ta oss före med något. Då hade vi fått avbryta det vi höll på med. Det mesta som skulle göras skulle göras i köket där dom skulle hålla på. Maken har varit borta hela dagen men när jag fick tag på honom vid lunchtid sa han att han kunde ha fattat fel. Att säljaren menade måndag fast han sa imorgon. (Det var igår maken pratade med honom.)
Jag har sytt ett par tights till L. Det skulle ha blivit ett par tights men det blev en lång cykelbyxa eller ett par korta tights. Jag köpte tyget på Tradera för 50 kronor. Tyget var alltså lite för litet. Sen fick jag dom alldeles för säckiga också. Men övning ger färdighet och jag är ingen bra sömmerska. Jag syr bara när jag måste. Men att sy tights gick på max 30 minuter. Det var jättelätt så det kommer jag nog att göra fler gånger. Med större tygbit så det blir riktiga tights.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...