tisdag 8 oktober 2013

Tjejer kan (i alla fall S)

Jag har tummen mitt i handen. Jag flyttade ihop med maken direkt från mitt föräldrahem och har aldrig bott själv. Så fort en spik ser mig så böjer den sig. Så fort en skruv får syn på mig drar den bort skruvhålen. Maken har fullt upp med jobb hela tiden. L är för liten och M är nästan aldrig hemma så då återstår S.
Idag har hon skruvat upp den nya gardinstången vi köpte till L på IKEA. Vi hade bara barngardiner till L. + en som jag sydde. Så vi köpte en ny gardin på rea sist vi var där. Den krävde då en finare stång och eftersom våra gardinstänger är lika gamla som huset (1971) så är det ändå dags att byta dom. Gardinen var för lång och där kunde jag hjälpa till genom att sy upp dom.
Jag hade redan sytt om köksgardinen. Mindre fönster = mindre gardin behövs. Nu ska det bara målas under där det satt fönster förut och sitter vägg nu. Sen ska fönsterbrädan upp sen är det klart.
Efter att jag läste boken zero waste så är jag mer uppmärksam på vad vi slänger. I soppåsen i köket har vi slängt: vissna blad från krukväxter (dom får inte läggas i kompostpåsen, där får bara matavfall läggas. Våra kompostpåsar fraktas till annan ort för att bli biogas.) som jag inte orkade gå ut med till komposttunnan med igår kväll. Jag såg inte ens komposttunnan igår kväll efter att jag plockade av dom vissna bladen. Vi har ingen utebelysning där den står. Ljusrester från värmeljus. På billiga värmeljus blir det ibland massor av stearin (eller vad det är i dom paraffin kanske) kvar i koppen. Speciellt om man släcker ljuset när det är hälften kvar. Då vill inte veken tända det sista igen. Jag petar ut det och slänger värmeljuskoppen i metallåtervinningen. Men ljusresterna slänger jag alltså. Nu funderar jag på om man kan spara dom och använda när man gör nya ljus? När vi eldar vanliga stearinljus sparar jag alltid resterna och gör nya ljus av. Papper från ett smörpaket. Det står på smörpaketet att det ska sorteras som pappersförpackning men på stora stadens återvinningsguide står det att man ska slänga det. En trasig bh som har legat trasig i min byrålåda for ever.
Idag gick L till och från skolan själv. En konstig sak i sammanhanget. Direkt när hon kom hem ville hon ta cykeln och cykla upp till skolan. På utvecklingssamtalet ikväll fick maken inte komma hem och hämta henne innan, hon skulle cykla upp. Hon vill cykla upp till skolan 2 - 4 gånger varje dag. Men hon vill inte cykla dit på skoltid. Bara efter skolan har slutat. Ungefär som om hon förbereder sig själv.
Igår bakade S bullar. Lika goda som vanligt. Hon gör dom utan bullform för att spara pengar och miljö. Det är min dotter det. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...