måndag 4 november 2013

Fotokalendrar, sängram, söndagmiddag och sköljmedel

S har länge velat ha en Malm sängram från Ikea. Dom kostar 1595 kronor nya och eftersom det inte är ett nödvändigt köp så har vi inte köpt någon. Hon har en resårmadrass som står med sängben.
På bytarsidan var det en som skänkte bort en Malm sängstomme i den storleken vi behövde ha till S säng. 120 cm. Det var en före som fick till lördag att hämta den på. Han kom aldrig så jag fick den. Helt ny. Dom hade köpt den, monterat den och märkt att den var för liten så dom gav bort den. Hade vi inte hämtat den skulle dom ha slängt den idag. Ytterligare ett exempel på konsumtionshetsen. Det krävdes viss omorganisation av S rum. Under sängen hade hon nämligen sänglådor som inte får plats längre. I sänglådorna hade hon sina böcker och filmer. En byrå ska hämtas hos farmor som böckerna och filmerna ska vara i. Sänglådorna är ute som byte.
Varje år dom senaste 6 jularna har vi gjort fotokalendrar och gett bort i julklapp. Första åren köpte jag en tom fotokalender från Panduro och skrev ut korten och klistrade in och skrev datum. Kostnad: 59 kronor/styck + fotopapper, bläck till skrivaren och pennan. Dom två sista åren har jag gjort kalendrarna via en fotofirma. Första året lyckades jag få alla för portokostnaden bara. Förra året betalade jag för hälften av dom och fick resten för bara portokostnaden. Dom kostar runt 150 kronor/styck och vi behöver 5 stycken. I år lyckades jag få två gratis mot portokostnaden. Det blir mycket billigare att göra dom själv men det blir mycket bättre att lämna in och få dom gjorda så den extra kostnaden är värt det. Räknar man 150 x 5 = 750 kronor så är det dyrt men räknar man att en julklapp kostar 150 kronor då är det inte dyrt längre. Så när kalendrarna kommer är 4 julklappar till fixade. =) En behåller vi själva.
Med ekokassen äter vi mycket nyttigare och annorlunda än innan kassen. Vi ska fortsätta 4 månader till det är alla överens om. Igår kväll (jag glömde ta kort på varmrätten) åt vi köttfärslimpa. Det gör vi ungefär en gång/månad eftersom det är en av makens favoriträtter. För att utnyttja ugnen maximalt när jag gör det gör jag alltid ugnsstekt potatis till. Så också igår. Med skillnaden att jag även blandade i morötter och palsternackor i potatisen. Jag gör den i en påse med olja och kryddor som får ligga ett tag och gotta till sig innan jag kör det i ugnen. Väldigt gott. Till det åt vi kokt broccoli och brun sås. Lingonsylten var slut upptäckte vi men det var gott ändå. Sen åt vi efterrätt och det gör vi nästan aldrig. Fruktsallad och glass. Vi behövde göra oss av med lite frukter som började sjunga på sista versen. Palsternackor kommer vi nog också fortsätta köpa.
L:s fönsterbräda har inte kommit upp sen vi böt fönster. Först stod hennes skrivbord precis under fönstret och sen har inte maken hunnit sätta upp den. L har bara två blommor på sitt rum och behöver fler om maken får tummen ur någon dag. Så L och jag tog skott från två blommor igår som ska bli nya krukväxter på L:s rum. Hon ville ha aloe veran också men den ska sättas direkt i jorden så det blir när brädan redan sitter där.
Nytt sköljmedel är gjort. Jag vet att det blir billigare och är bättre för miljön att skippa sköljmedlet helt men jag vill använda det. Jag gillar inte när handdukarna rivs, när sängkläderna går att bryta isär och när man inte kan röra sig i kläderna. Vi har haft perioder när vi inte använder sköljmedel och det kanske kommer en igen men just nu använder vi det alltså. För att spara några kronor och lite förpackning så gör jag det själv. 1,5 liter hemgjort kostar 9 kronor. Köpt kostar ungefär 35 kronor för 1,5 liter. Finns billigare med på Öob och Rusta men dom har jag ingen koll på vad dom kostar. En besparing på 26 kronor/flaska.





1 kommentar:

Anonym sa...

Jag använder inte sköljmedel längre, utan istället för att handdukarna och kläderna ska vara hårda så stoppar jag in dem
I torktumlaren lagom när de nästan har torkat på tvättlinan, och kör dem i torktumlaren i ungefär 5 minuter (vi kan ställa in tid på våran) så blir de mjuka och sköna igen. Och eftersom de redan är torra så kaman stoppa in jättemycket mer i tumlaren så att den blir knökfull, eftersom de vägerer med vatten i sig än med utan.
Detta har jag kört i bra många år och fungerar på det mesta.
Och tumlaren drar inte ur färgerna ur kläderna alls på samma sätt som sköljmedel gör. Så det är
Också en fördel. :) nackdelen är väl energikostnaden som jag brukar motivera med sparande av sköljmedel. :)
Mvh Mia

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...