fredag 8 november 2013

Längre än gatan

Jag älskar att läsa böcker och ser till att jag hinner läsa minst ett kapitel varje dag. Jag började få slut på böcker som jag vill reservera på biblioteket och kände att jag hade läst mina egna böcker minst 10 gånger. Förut slukade jag deckare. Mest Agatha Christie. Jag samlade på hennes böcker och hade nästan alla. Mest gillade jag dom om Miss Marple och Hercule Poirot. Men sen jag började med simple living så känner jag inget behov av att äga böcker och andra saker längre. Så jag gav bort alla mina deckare och annan skönlitteratur. Jag har köpt några Alistar MacLean till maken för han gillar att läsa dom. Han läser dom dock aldrig så vi får se hur länge dom får fylla ut våran bokhylla. Den börjar nämligen bli rätt full igen. Förutom att en hylla är full med fotopärmar från innan digitalkameran kom så är 3 hyllor fulla med saker barnen P gjort i skolan och på lekis. Jag har sparar några Bo Baldersson annars är alla mina böcker facklitteratur. Om att spara pengar, om simple living och liknande. Böcker som övervägande är på engelska och inte finns att låna på biblioteket. Biblioteket ser jag som våran förlängda bokhylla nu för tiden. Att jag inte hade några böcker på min reservationslista förutom en som jag reserverade för flera månader sen (kötid kallas det) så kände jag mig lite nere för det. Men som det brukar vara så hittade jag en bok som jag ville låna och det kom då fram förslag på andra böcker som jag skulle kunna tänkas vara intresserad av. Det slutade med att jag nu har 13 böcker på min reservationslista. Jag kan dock inte ta åt mig äran för alla böckerna. 5 av dom 13 är böcker som S behövde ha till sin utbildning.
Igår kväll såg jag på nyheterna på TV:n. Jag försöker dra ner på att se på nyheterna eftersom det bara är en massa tråkigheter hela tiden. Förut skulle jag titta på helst både en eller två riksnyheter och på lokalnyheterna varje dag. Något som jag alltså försöker dra ner på. Jag såg inte hela programmet dock. Jag såg början och slutet. Jag har ingen ro i kroppen att se ett helt program utan springer och gör en massa saker hela tiden. Så också igår. På slutet talade dom om en dusch som återanvände vattnet. Om man duschar och det går åt 75 liter vatten i vanliga fall. Gjorde den här duschen att det bara gick åt 5 liter vatten. Den skulle spara in 90 % av vattnet i duschen. Jag som gillar att spara både pengar, el, vatten och miljö och det mesta som går sökte på det här idag och har mailat och bett om mer info. Det verkar som om privatpersoner inte får köpa den än. Däremot hittade jag en annan sida som säljer liknande duschar i Frankfurt Am Main. Där står det dock inte vad duschen kostar och man vill ju inte köpa grisen i säcken.
Igår var S och jag och hämtade veckans ekokasse. Jag lämnade tillbaka dom tomma kassarna till henne och hon blev överlycklig. =) Vindruvor, purjolök, tomater, paprika, sötpotatis. persiljerot, rättika och morötter var innehållet i kassen. Jag passade även på att köpa bananer (köper jag varje gång) och färsk babyspenat. Skutt älskar spenat och nu har han konkurrens om den. Vi i familjen P äter nämligen också spenat nu. Vi äter den istället för isbergssallad.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...