fredag 15 november 2013

Mitt jobb som ssk

Jag fick en kommentar från en ssk studerande som ville veta vart jag jobbat och var jag gick kursen i palliativ vård.
Jag var färdig sjuksköterska 1990 och började då jobba på ett sjukhem på norr inne i stora staden. Lite svårt att skriva vad saker heter eftersom jag försöker vara lite halv anonym och inte gärna vill skriva orten vi bor på. Man kan ta reda på det om man vill men min familj vill inte att jag ska skriva var vi bor. Där jobbade jag kvar till 2000 då jag fick jobb som nattsköterska på gynonkologiska avdelningen på stora stadens sjukhus. 2003 fick vi L och jag blev mammaledig. 2005 var det meningen att jag skulle börja jobba igen men jag ville/kunde då inte jobba nätter längre. Min mage gillade inte det och inte min familj heller. Jag hade ett sjuhelsikes humör eftersom jag inte kunde sova på dagarna. Min avdelning kunde/ville inte ge mig en dagtjänst så jag sa upp mig och var hemma på heltid. Alla vitvaror gick sönder samtidigt några år senare och jag började då jobba på timmar inom hemvården och på lite olika sjukhem inne i stora staden och på en annan ort norr om stora staden. Det var bara jag som ville jobba kvällar så mitt nuvarande jobb gjorde ett kvällsschema till mig och jag fick ett vikariat på 3 månader i taget. Det blev förlängt hela tiden så till slut blev vikariatet en riktigt tjänst. Min mage klarar inte att jobba kvällar heller så just nu jobbar jag förmiddagar på mitt nuvarande jobb men planen är att jag ska få tillbaka min kvällstjänst när jag fått ordning på magen igen.
Kursen i palliativ vård var en distanskurs på 30 poäng som universitet inne i stora staden hade. Tyvärr hittar jag ingen sida till den så det verkar som om det inte går i år. Återigen min familj vill inte att jag skriver ut var vi bor så jag kan tyvärr inte skriva mer än så här. Kursen var i alla fall väldigt bra och jag ångrar absolut inte att jag gick den. Jag tycker att fler ssk:er borde gå den eller att det skulle ingå mer palliativ vård i ssk utbildningen. Jag är utbildad onkolog och vi hade nästa ingen palliativ vård i min utbildning, men det var som sagt var 23 år sen jag var klar så det kanske ingår mer palliativ vård nu. För er som inte vet vad palliativ vård är så är det vården av döende och döda kort sagt.
När jag jobbade på onkologen (canceravdelning) tyckte jag att jag hade cancer överallt. Jag mådde inte heller bra av alla unga mammor som nyss fött sitt första barn och kort därefter dog i cancer. Dom struntade i att gå på sina cellprovtagningar och det upptäcktes att dom hade cancer på efterkontrollen på mödravården. Jag trivs bäst med att jobba med gamla människor. Hemvården är roligare att jobba inom än inne på sjukhem men det är lättare att jobba inne på ett sjukhem där man har alla sina "patienter" samlade. Det är restiderna som tar tid från dom gamla. Dom flesta vill att man ska stanna ett tag och prata men det har man oftast inte tid med. Det som är bra med mina förmiddagar är att jag är utöver och bara ska vara inne och ta hand om dosetter, anhörigkontakter, sjukhuskontakter och annat + att jag får ta hand om servicehuset. Eftersom jag kan lägga upp min tid nästan som jag vill så kan jag sitta och prata hos en orolig själ utan att känna att jag måste vara på ett annat ställe samtidigt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...