onsdag 27 november 2013

Veckans sparade pengar

Räkningarna/månad/12 har gått ner ytterligare 400 kronor/månad = 4800 kronor på ett år. Det som främst har minskat fortfarande är bensinen, elen och extraräkningarna. Telefonräkningen hade också minskat lite denna månad. Lånen på huset har däremot gått upp med ungefär 250 kronor/månad på grund av att vi skrivit om lån och fått högre ränta. 2 lån skrev jag om häromdagen så förhoppningsvis har lånen inte gått upp lika mycket till nästa månad då räntan var lägre nu. November är sista månaden som vi betalar på ett av JAK lånen. Ett som vi eftersparar på. Eftersparandet får vi inte ut förrns i april men vi behöver troligtvis inte betala mer på det efter november. Då minskar räkningarna med 1721 kronor till/månad. =) Maten däremot har gått upp lite eftersom vi har ekokassen som kostar 190 kronor/vecka. Något som vi tycker är värt. Maten går på runt 3000 kronor/månad nu i och med att vi bara storhandlar en gång och sen kompletteringshandlar mjölk och frukt, grönsaker och andra färskvaror. Men en del  av frukten och grönsakerna får vi genom ekokassen.

1 Bakat frallor och sirapslimpa. Jag bakade dubbel sats av båda sorterna.

2 Gjort risgrynsgröt i crock poten som L och jag äter av till frukost och mellis.

3 Fått en falukorv och ett paket kaffe gratis.

4 Maken har installerat ett nytt kranhuvud eller vad det heter på kökskranen. Det nya huvudet drar 25 % mindre vatten. Det är egentligen ett gammalt duschhuvud som vi hade liggande så man kan dra i den så får man en duschstråle.

5 Sa upp min prenumeration på Kloka hem och tecknade en på maken istället och sparade 40 kronor + att jag får en handcreme och en tandborste.

6 Våran telefon i hallen gick sönder. Jag böt till mig en ny. (det här var rätt länge sen). Nu när vi gjort om i köket så störde jag mig på att sladden till luren var svart. Det är en vit vägg och kaklet är numera också vitt. När maken och jag var i Stockholm köpte vi en ny vit lursladd. Den gick då inte att koppla in för den passade inte. Så vi var tvungna att köpa en del till. =( Men så kom maken på att han hade en sån del vi behövde ha liggande efter våran gamla parabolantenn. Så ingen grej behövdes köpas och den nya vita sladden sitter där den ska. =)

7 Bakat muffiins och kanelbullssockerkaka.

8 Vi har inte köpt färdigmat eller snabbmat.

9 Samordnat ärenden för att spara bensin.

10 Poppat popcorn på spisen och gjort läsk i soda streamen till mys fredag och lördag.

11 Räknat ut vad som egentligen är billigast. Att värma tevatten i mikron eller i vattenkokaren. Om man ska värma två eller flera koppar är vattenkokaren billigast. Annars är mikron billigast. Så jag värmer numera mitt tevatten i mikron. Sen kanske det inte är det bästa för kroppen eftersom mikrovågor inte är så bra. Men våran vattenkokare är i plast så ur hälsosynpunkt är inte det heller det bästa. Alltid har man rumpan bak.

12 Använder tepåsen två gånger. Jag vet jag ska sluta använda tepåse och börja använda mitt hemodlade pepparmyntste igen. Jag är bara så in i norden lat.

13 Häller vattnet från djurens vattenskålar i vattenkannan när jag byter det.

14 Häller vattnet från luftavfuktaren i vattenkannan.

15 L cyklar/sparkcyklar till och från skolan varje dag.

16 Killarna har med matlåda till jobbet varje dag. S har oftast med matlåda till skolan varje dag.

17 Groddat en gång och skottat två gånger.

18 Gör hemgjord kefir.

19 Diskar ur använda plastpåsar. Mer en miljöfråga.

20 Kör disk- och tvättmaskinen fulla på ekonomiprogrammet.

21 Hänger tvätten istället för att tumla den.

22 Stänger av alla apparater på standby knappen eller direkt på grenkontakten.

23 Nu när advenstpyntet är uppsatt så tänder jag inte alla stora myslampor längre. Så mindre mysbelsyning tänd.

24 Släcker lampor i dom rummen vi inte är i.

25 Tvättar golv och toaletter med olivoljetvålen. Jag har haft min tvål i över ett år. Den kostade 59 kronor att köpa på Imse vimse och först nu börjar den ta slut.

26 Sköljer munnen i glas vid tandborstning.

27 Torrskalar potatis och morötter.

28 Lägger stenar på kastrull-locken när jag kokar saker.

29 Kokar hälften av pastavattnet i vattenkokaren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gubben din verkar vara en händig man det. Har en lika dan här hemma,det är så bra att inte allt måste köpas nytt jämt. Gunilla

Anonym sa...

Duktiga ni är!
(PS. Du skrev ut din dotters namn, det brukar du inte göra... Tänkte bara att du kanske vill ändra).
//Ingela

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...