fredag 15 november 2013

Vila i frid och räntor

Vi har huslånet uppdelat på flera olika lån. Sammanlagt ligger lånen på ungefär 900.000 kronor. Lånet har inte minskat så värst mycket eftersom vi när vi behöver nya lån till reparationer av huset (som senast ny elpanna och flytt av värmepump) tar ett nytt huslån. Blir billigare ränta än dom andra lånen. 1 december ska två av lånen skrivas om. Jag som inte gillar lån vill amortera så mycket som möjligt så alla lån blir betalda och försvinner. Maken tycker att vi ska amortera mindre. Jag tycker att det är dumt att betala ett lån flera gånger om vilket det blir när man betalar ränta och knappt amorterar något. Igår kväll roade jag mig med att skriva om dom två lånen. Räntan var på 4,45 % på båda lånen. Det ena lånet tog jag två års bindningstid på och fick då ner räntan 1,48%. Jag höjde då amorteringen från dagens 2 % till 3 %. Det andra lånet valde jag att binda på tre år. Räntan sänktes då med 1,23%. Där amorterade vi 3 % så där ändrade jag inget. Men med en amortering på 3% tar det 33 år innan lånet är betalt. =( Jag som ser amorteringarna som vårat pensionssparande har gått i pension med råge om 33 år.
Pumba Hamster som kom in i vårat liv 24 juni 2012. Han var då 9 månader gammal. Har dött igår natt. Han blev 2 år och 2 månader, vilket är gammalt för att vara dvärghamster. Han har haft lite ålderskrämpor men ätit och druckit hela tiden. L var helt hysterisk. Då hade jag ändå förvarnat henne att Pumba nog inte skulle leva så länge till.
Veckans ekokasse innehöll: blomkål, apelsiner, svartkål (vad gör man av det?), jordärtskockor, paprika och avoccado.
S och L tyckte vi skulle ha fredagsmys så dom har gjort chokladbollar. Vi fick slut på först pärlsocker och sen strössel så dom sista har kokos på sig. Inte varje dag man får 3 olika sorters chokladbollar. =)
Igår när S och jag var och hämtade ekokassen var vi på ett köp. Våran hallmatta torkade ihop och jag böt till mig en "ny" matta. Den var för kort och jag har aldrig gillat den. Alla mattor som folk har sålt/bytt bort har varit för korta. Men så var det en som sålde två mattor, det var budgivning och jag vann dom för 200 kronor. Den ena mattan var precis så lång som jag behövde. =) Så den ligger nu i hallen. Den andra mattan var liten så den ligger under pianopallen istället för en trasmatta som vi hade där. Nu ska dom två gamla mattorna bytas/skänkas bort.
L tyckte vi skulle tända pumpagubben för det hade vi glömt. Så det har vi gjort idag. Den andra lyktan är gjord av en konservburk som vi gjort hål i med en spik. Den andra spyende pumpagubben hade börjat ruttna så han ligger numera i komposten. Vi har nu haft pumpagubben i över 2 veckor och han ser precis likadan ut. Antingen är han full med konserveringsmedel (som vi nu har i oss eftersom vi gjorde pumpapaj och åt) eller så har han fryst av det kalla vädret. Jag tror på det första för så kallt har det inte varit.

2 kommentarer:

Marianne sa...

Kolla på www.ekoladan.se där finns den här informationen:(Brassica oleracea var. acephala) Svartkål kallas också för palmkål och båda namnen passar den fint. Att den med sin höga stam och sina långa yviga, lite buckliga blad, påminner om en palm är det ingen tvekan om. Och färgen är, om inte svart så åtminstone mörkt blågrön. Svartkålen är en hybrid av savojkål och grönkål. Det är också som den senare den oftast tillagas, i soppor eller lätt kokt eller ångkokt. Skär bort den ljusa mittstocken innan tillagning.

Svartkål har odlats sedan 1700-talet, företrädesvis i Italien där den ingår i många rätter. Men den trivs också bra på svenska åkrar och gillar, precis som grönkålen, att bli en aning frostnupen innan skörd.

Förvaring
Förvara i kylen, gärna vattenstänkt i en plastpåse för att behålla spänsten.

Där finns många bra recept på grönsaksrätter.

Anonym sa...

jag tror att det är smart att amortera nu, det har kommit upp ett förslag om att alla måste amortera av lånen på sina hus en viss procent i månaden, jag minns inte exact hur många procent det var men jag minns att hade man lån på 1 milj skulle man amortera 12000 om året eller 1000kr månaden, så jag tror att du är helt rätt ute! det är ju alltid bättre att amortera, och plånboken blir gladare för varje år då räntan sänks i takt med lånet :-)

mvh Mia

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...