torsdag 5 december 2013

0,015 ml

För ungefär en vecka sen fick Snöflinga Hamster en bulle på ena kinden. Jag surfade runt lite och kollade vad det kunde vara. Cancer var vanligt hos dvärghamsterhonor. Varböld. Eller så kunde det vara stress. Med tanke på att Pumba dog rätt nyligen och att Snöflinga då fick överta hans bur. Hon fick dock ha kvar sitt hus. Fast hon sover mest i Pumbas gamla hus. Så trodde jag på stress. Hon åt och drack som vanligt och är lika pigg som vanligt. Om det var stress skulle man låta henne vara ifred så mycket som möjligt så skulle det försvinna efter ungefär en vecka. I lördags hade hennes ena öra klibbat fast i huvudet så jag tvättade det med vatten. Det kom då massor av var. Alltså var det en varböld. I måndags ringde jag djursjukhuset och fick en tid i tisdags. Det var mycket riktigt en varböld. Veterinären klämde ut så mycket var som det gick så Snöflingas ögon nästan pluppade ut ur huvudet. Det kom massor av var. Hon försökte även sticka hål på bölden med en kanyl (nål) men då kom det bara blod. Snöflinga ska nu ha penicillin i 10 dagar och smärtstillande i 5 dagar. Via munnen som tur är. Veterinären gav henne en spruta med smärtstillande när vi var där och då skrek stackars Snöflinga i högan sky. Jag ska även försöka trycka ut var. Om detta inte fungerar så måste bölden öppnas med en snitt. Snöflinga är för liten för att sövas (hon vägde 50 gram) och kommer då att vara vaken när dom skär henne i kinden. Vilket alltså gör jätte jätte ont så det hoppas jag verkligen att vi slipper. Eftersom hon är så liten så ska hon bara ha 0,5 ml penicillin varje gång och det funkar för det minsta sprutan kan mäta (man sprutar in medicinen i hennes mun) är 0,5 ml. Av det smärtstillande ska hon ha 0,015 ml det är egentligen avsett för katter och går efter kilo. Men när man väger 50 gram funkar inte kilo dosering. Den ger jag henne en droppe av varje dag eftersom jag inte har något mått som är så litet. 509 kronor fattigare blev jag men bara Snöflinga blir frisk så spelar pengarna ingen roll.
Ett kalas har vi också varit på. I helgen mellan alla sjukdomar som härjat här. Min mamma fyller år. Hon fick en ny lpskål (det önskade hon sig, den andra gick sönder, hemgjord), lite korsordstidningar och en bok om religionen Elvis. Mamma gillar att läsa och hon gillar Elvis. Hon gillar korsord med.
Sen fick hon som vanligt tårtan också. Jag gjorde botten och S fixade glasyren. Björnbärstårta - väldigt god. Recept kommer.
Julbaket är avklarat idag. I alla fall en del av det. Pepparkakor ska bakas på lördag. Saffransskorpor,
lussebullar, vörtbröd och mandelmusslor. Recept kommer. Det känns som om jag redan lagt ut alla recept men när jag sorterade dom så var det jättelite recept jag lagt ut. Troligtvis för att jag la alla recepten på receptbloggen. Men den portalen som hade hand om den bloggen la ner och raderade alla bloggar där. Så inga recept finns kvar där. Som tur var sparade jag alla innan eftersom vi fick reda på det innan så jag får börja från början här.
Rensningen går framåt. Jag är klar med all min rensning nu. Det som är kvar är S:rum, M:s rum och makens rum/delar av rum (hobbyrummet, garaget, garderober, nattduksbord och del av kontoret). Man ska inte rensa andras saker utan att dom är med eller med deras tillåtelse. L:s rum har hon och jag gått igenom tillsammans och tagit en sak i taget. Sen har L fått bestämma helt själv om saken ska vara kvar eller inte. Det tog 3 timmar ena dagen, 2 timmar igår och 2 timmar idag. Men nu är det så fint. =) Och L leker med sina saker hela tiden. Eftersom godbitarna hade försvunnit i myllret av grejer och kom fram nu så tycker hon det är kul att leka på sitt rum igen.
Torsdag och dags för en ny ekokasse. Sista kassen som vi betalat för denna gång men maken tycker att vi ska fortsätta 4 veckor till så det gör vi. =) Innehållet denna vecka var: romansallad, kålrabbi. mangold, paprika, sharonfrukt och tomater.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Måste bara få skriva några rader och berätta vilken inspirationskälla din blogg är för mig! Jag är 37,gift och har tonåriga barn. Min man har till alldeles nyss varit arb.lös och själv läser jag till ssk, har 1 år kvar. Vår äldsta dotter går 1a året på gymnasiet o eftersom vi bor på landsbygden m 10 mil till närmsta stad så måste hon bo borta under veckorna. Senaste åren har varit riktigt kärva, men allt går... Jag har letat runt på nätet efter olika ideer och smarta upplägg för att hålla ekonomin i schack. Därigenom hamnade jag en gång för nu rätt länge sedan på din blogg, och nu följer jag den vid varje nytt inlägg du skriver! Du ger fantastiska tips och ideer, tusen tack för dom! Och det känns bra att veta att vi är "ett gäng" som tror på det här att man "inte måste ha allt" och att man ska ta tillvara vad som går. Din blogg är bland mina favoriter! Hälsningar/ Carina

Anonym sa...

Stackars lilla Snöflinga, hoppas hon kryar på sig! Väldigt sympatiskt att lägga pengar på en hamster, det tror jag många skulle tycka var för dyrt fast de inte alls är sparsamma i övrigt.
//Ingela

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...