lördag 7 december 2013

Leva utan pengar

Det har jag funderat över tidigare och skrivit ett inlägg om här. Men nu kom jag och tänka på det igen eftersom Camino hade ett reportage om en familj i Tyskland som levde utan pengar. Dom bodde gratis på ett center mot att dom gjorde frivillig arbete. Maten hittade dom i soptunnor. Så kallad dumster diving. Men i Tyskland hade affärerna kyllådor utanför sig där dom la mat som hade gått ut/ där burken var lite skadad eller så som vem som helst fick ta istället för att dom slängde den. Vilket bra system? Varför har inte vi det i Sverige? Tänk va matsvinnet från affärerna skulle minska då? Svenska affärer slänger mat värd 2 miljarder kronor varje år. Det är 100 000 ton.  Jag känner en familj som inte har råd att äta mat varje dag. Om deras barn är sjuka och inte går till skolan/dagis så har dom inte råd med lunch till dom. Mamma och pappa äter inte lunch. Men det fungerar inte att alla gör som familjen i Tyskland för den som man bor hos måste betala hyran, elen och allt annat man betalar när man har ett boende. Om man inte bosätter sig i skogen och producerar sin egen el eller lever utan el. Familjen i Tyskland har en ettårig dotter och barn växer som bekant och behöver nya kläder men jämna mellanrum. Inte nya som i nya utan nya större storlekar. Hur familjen får tag på det står inte, inte heller hur dom får tag på blöjor till barnet. Mamman i familjen får barnbidrag och betalar sitt busskort med det + resor till Mallorca där hennes familj bor. Pappan i familjen lever helt pengafritt och har skrivit en bok om det. Den finns än sålänge bara på tyska men ska översättas till fler språk. Jag tror att man inte kan leva utan pengar i dagens samhälle men att man kan leva på bra mycket mindre pengar än vad dom flesta gör/tror att man måste leva på. Till exempel genom att byta till sig det man behöver/vill ha. Nu när jag byter till mig saker köper jag inget i byte utan byter bort sån som jag redan har hemma. Igår böt jag till mig två saker som ska användas i den än sålänge hemliga affärshobbyidén. Jag hade lite leksaker och böcker som L inte ville ha kvar i byte.
Sen böt jag till mig två väckarklockor. En till mig och en till L. L:s väckarklocka (köpt för 15 kronor på Öland för flera år sen) går inte alls. Min väckarklocka (köpt för 15 kronor på Öland för flera år sen) ringer när den vill och inte på det man satt alarmet på. Jag hade en hög med blixtlås och lite andra syprylar i byte. L ska ha sin väckarklocka tills hon fyller. Då ska hon få en annan med en häst på är det tänkt. Dels är alla hennes julklappar redan fixade. Dels är hästväckarklockorna slut i lager just nu.
Julbyn som jag böt till mig förra året är uppsatt på pianot. Snön under är en vit filt som jag fick av grannen.
Min fikakompis och L:s lekkompis har varit här på fika/lek och pepparkaksbak. På bilden är våra pepparkakor. Vi hade två degar så det blev massor av kakor, men det ska bakas fler + pepparkakshus nästa vecka.
Vi gjorde även marsipangubbar. L:s lekkompis ville så gärna göra marsipangubbar men dom har inte pengar till det. Så vi fixade att han fick göra det. =) På bilden är dom jag och L gjorde.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...