fredag 27 december 2013

Våran jul och bivaxpapper

Julen förflöt utan problem. Min farbror kom dock inte. Han säger varje år att jag kommer inte men kommer ändå. I år kom han aldrig. Vilket jag blev väldigt sur över. Vi är inte så stor släkt så när en inte kommer märks det väldigt väl. Förutom att hans tre klappar ligger kvar i presentskåpet så blev det massor av mat över. Det skulle ha blivit massor av mat över ändå men inte lika mycket.
M lagade all maten och precis som förra året ville han överträffa sig själv. I år sparar vi dock listan med julmaten på och har strukit över dom som det inte gick åt så mycket av. Grisfötter och lutfisk hör till den kategorin men dom får min morfar alltid med sig hem så det kommer serveras så länge morfar finns. Julklapparna var inte så mycket grejer vilket vi är glada över. Saker har vi som sagt var så vi klarar oss och mer därtill. Jag fick en korg med ekologiskt kaffe, choklad och frukt av mamma och pappa. Presentkort på Ikea (maken och jag har inte gett varandra julklappen än, vi ska köpa en ny sängram. Den andra har vi haft i över 20 år och har limmat ett par gånger så jag ville ha presentkort för att sponsra sängen). Maken och jag fick presentkort på varsin vedbal.
Jag fick pengar, en advenstljusstake (önskade jag mig, den är jättefin). Bilden är lånad från Åhlens där den är köpt. Nya knivar av M och S. Värstingknivar. Strumpbyxor (önskade jag mig också) och en termokjol. Jag visste inte ens att det fanns termokjolar. L önskade sig och fick duntäcke och dunkudde. Presentkort på HM. Lite böcker och lite filmer. Så blev inte så mycket nya saker till någon i familjen P.
Så mycket extra sopor eller återvinning blev det inte heller. Jag sparar dom största och bästa bitarna av julpappret för att ha till flera jular. Jag har inte köpt julpapper på över 5 år. =) Så med alla papper, kartonger och snören och alla burkar och annat från maten så blev det en soppåse full. M är inte så bra på att sopsortera tyvärr när han lagar mat. En påse med papper, två med kartonger och två med plast.
När vi skulle ta hand om julmaten som blev över plastade vi in resterna. Men så tog plastfolien slut så vi fick använda aluminiumfolie. Ur miljösynpunkt ska man skippa plastfolien helt och bara använda aluminiumfolie. Aluminium kan man återvinna hur många gånger som helst. Plast kan man bara återvinna ett par gånger, sen bränns den. Plast är olja och var olja gör för miljön behöver jag nog inte skriva. Vi plastar in grönsakerna som blir över efter tacon också. För att slippa använda platsfolie varje gång något ska plastas in så ville jag köpa bivaxpapper. Men med ett överflöd av bivax (jag har en massa kakor till ljus och salvor bland annat) och en massa tygbitar så gjorde jag eget bivaxpapper istället. Det funkar kanon så jag ska göra fler i olika storlekar. Storleken nu är till dom skålarna vi brukar lägga tacogrönsaker i. Om någon annan vill göra bivaxpapper så tänkt på att det blir kladdigt under så lägg tyget på en tidning. Skålen och penseln är svåra (omöjliga nästan) att få rena så använd redskap som du bara använder till bivax. Den till vänster på bilden är hur den ser ut och den till höger är när den sitter på skålen.
Här är en bild på den klammerfria häftapparaten. Den stansar ihop papprena.
Ett par timmar av dagen har ägnats åt att plocka ner alla kryddor och örter från matkällaren. Jag har dragit dom av stjälkarna och lagt dom i papperspåsar. Oregano blev två fulla påsar. Libbsticka, basilika, pepparmynta, lavendel, citronmeliss och rosmarin blev en påse var. Timjan måste jag odla mer av nästa år. Vill man vara självförsörjande på örtkryddor och örtte är det bra om örterna räcker.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är verkligen imponerad över dig, över allting och speciellt nu: eget bivaxpapper :-)
God fortsättning!
//Ingela

Anonym sa...

Jag använder nästan aldrig folie. Jag lägger ett fat på skålen och ställer in i kylen,då kan man stapla dom på varandra. God fortsättning från Gunilla

Marika på Odlingspyssel sa...

Vilket fint julbord! God fortsättning till dig!

Anonym sa...

God fortsättning! Tanken är nog god men att använda aluminiumfolie istället för plastfolie är inte bra. Aluminium är mycket resurskrävande vid tillverkningsprocessen så använd gärna burkar med lock alt fat på skålen (som Gunilla tipsade om) istället. Jag tycker du är duktig på att tänka miljömässigt. Lycka till! /Mia

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...