onsdag 25 december 2013

Veckans sparade pengar

Eftersom det var julafton igår så en rätt lång lista med diverse julklappar som vi gett bort och en del annat med. Alla julklappar står inte med. Dom jag köpte nya skriver jag inte upp här. Vissa har jag redan skrivit när jag köpte/gjorde klappen i fråga. Men jag skriver den igen för att visa att man kan få tag på klappar billigt utan att slösa på Moder Jords resurser. Räkningarna är skrivna. Tyvärr ingen minskning alls denna månad. Men ingen höjning heller och det är ju bra eftersom det är jul och en hel del extra inköp har blivit gjorda. Inget på kreditkorten utan allt kontant eller betalt via räkningarna. Jak lånet vet jag inte om dom slutar dra nu eller om det är någon form av sparande kvar. Eftersparet får vi inte ut förens i april men lånet ska vara färdigbetalt nu.

1 Jag ville ha en klammerfri häftapparat. På första butiken kostade den 48 kronor + 89 kronor frakt. På andra butiken kostade den 89 kronor + 39 kronor frakt. Jag valde butik nummer två och "sparade" 9 kronor. Jag skulle sparat mer om jag inte köpte den alls men nu behöver jag inte köpa klammrar mer och kommer spara mer.

2 Köpte knäckformar i silikon på samma affär så ingen mer frakt. Tyvärr hittade jag dom försent så i år blev det pappersformar till knäcken. Men nästa år då...

3 Betalade med bankgiro och slapp faktureringsavgiften på 29 kronor.

4 Köpte en herrbetjänt begagnad till pappa i julklapp för 100 kronor. Maken har målat om den med lackfärg som vi hade hemma så den såg som ny ut. En ny herrbetjänt kostar runt 1000 lappen.

5 Bakat långpannebröd och gjort brödkuponger till svärfar i julklapp.

6 Gjorde rotfruktsgratäng till lunch samtidigt som jag gjorde långpannebrödet i ugnen.
7 Fått en gran gratis av en kompis till S.

8 Fått en nästan full bal med spån gratis.

9 S vann 6 kartonger ( 3 har kommit) Lindt chokladkulor i en tävling på facebook.

10 Alla julklappar är inslagna i julpapper som vi återanvänt från förra julen. Utom dom som var för stora dom var inslagna i vanliga lakan.
11 Skrev ut julklappsetiketterna från datorn.

12 L fick en Iphone 4S köpt av en kompis till S för 500 kronor.

13 L fick en fotobok som jag gjorde gratis. Fotoboken är från när vi var till Kolmården i somras.

14 S fick kuddar och en pläd med USA:s flagga på.

15 S fick en Pippitröja.

16 Vi bröt traditionen med att köpa en nu julfilm varje år och tittade på 3 stycken vi redan hade hemma.

17 Firade att S fick sitt körkort med en glasstårta som vi redan hade hemma i frysen. Vi köpte flera stycken när dom kostade 10 kronor/styck att ha till speciella tillfällen.

18 Maken köpte dom sista julklapparna som skulle köpas inne i stora staden efter jobbet så vi slapp extra bensin och för att inte tala om parkeringspengar. Kostar skjortan att parkera inne i stora staden.

19 Hade kuponger så vi fick 2 betala för en eller halva priset på kaffe, te, lakrits och tryfflar. De mesta gav vi bort i julklappar.

20 Inte köpt någon färdigmat eller snabbmat.

21 M gravade laxen själv.

22 M gjorde sillen själv.

23 Jag bakade vörtbrödet.

24 Samordnat ärenden för att spara bensin.

25 Fick 10 % rabatt på köpet av Sky, pansarmalar och alla grejer till Sky eftersom det är affären som vi lämnar våra gamla lokaltidningar till. Dom har brist på tidningar att slå in fiskar i så dom är jätteglada, jag är också jätteglad för jag slipper släpa dom till återvinningen.

26 Köpte Skys bur begagnad. Jag hade dessutom lite bytessaker som hon ville ha så jag fick rabatt.

27 Jag fick en tomteluva som blinkade som skänkes. Den blinkade inte längre för batterigrejen var sönder. Maken som sparar det mesta hade en batterigrej liggande så han lagade luvan så den blinkar igen. L var tomte igår och hade då en blinkande luva på sig.

28 - 45 se en gammal lista.







Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...