söndag 1 december 2013

Veckans ut

Jag har kommit igång med rensningen på allvar igen. Känns skönt. När sakerna minskar i antal blir det lättare att plocka undan och städa. Samtidigt som jag rensat har jag plockat undan. Får se hur länge det dröjer innan grejerna kommer fram igen. =) Det är tur att vi har minskat på konsumtionen för så mycket grejer som vi tar ut varje vecka om vi då tog in saker också skulle vi drunkna i grejer.

2 hängkrukor som vi gjort av konservburkar lagda i återvinningen.

3 Kalle Anka tidningar lagda i återvinningen.

2 krukväxter lagda i komposten.

4 ljusstakar gett/bytt bort. Hon gav bort saker och jag gav bort mina så det blev ett byte av två skänkes. =)

2 djurgodisar som djuren vägrar äta gett bort. Förbrukningsvaror och mat räknas inte på utlistan men eftersom det var två öppnade men med allt kvar förpackningar så räknar jag dom ändå.

1 luva utan någon jacka slängd.

1 par av M:s trasiga skor slängda.

5 tygkassar gett till Myrorna.

7 halsdukar, raggsockor och vantar gett till Myrorna.

En stor hög med papper lagt i återvinningen.

1 gammal bussturlista lagd i återvinningen.

1 täckväst efter L gett till Myrorna. Hon hade tre stycken i samma storlek.

2 jackor som maken inte ville ha kvar gett till Myrorna.

1 par gummistövlar som ingen kunde ha gett till Myrorna.

2 telefonkataloger från 2011 lagda i återvinningen.

2 jackor som S inte ville ha kvar och som vi inte tyckte L skulle ha lagda till Myrorna.

1 bok såld och 1 bok lagd till Myrorna.

1 ljusmanchett lagd till Myrorna.

2 ljusstakar lagda till Myrorna.

1 dvd film från Tena lagd till Myrorna.

5 videofilmer som inte gick slängda.

1 ljusslinga gett bort.

En ännu större hög med papper från L:s byrå lagda i återvinningen.

1 adventsljusstake gett bort (vi hade en för mycket).

5 fläckiga och trasiga kläder efter L gett till Röda korset. Dom har börjat med att ta emot trasiga textilier. Jag skrev till Röda korset och frågade när det skulle komma i somras och nu har det alltså gjort det. =)

6 målarböcker som L inte ville ha kvar gett bort.

1 pennskrin gett bort.

1 pussel gett bort.

4 vapen som L gjorde när hon gillade Ninjago men inte ville har kvar lagda i återvinningen. Hon gjorde dom i papper.

1 par byxor som M vuxit ur bytt bort.

4 spel som jag hittade när jag rensade L:s byrå som ingen visste att vi hade gett bort.

10 kläder som L vuxit ur gett till Myrorna.

7 kläder som M vuxit ur gett till Myrorna.

En mätare som mäter hur mycket vatten duschen gör av med som aldrig har fungerat lagd i elektronikåtervinningen.

En infravärme som suttit på altanen men som vi aldrig använder som maken satte i garaget för att han ville ha värme där slängd i elektronikåtervinningen. Jordfelsbrytaren slår till när man sätter på den.

6 dvd filmer som L inte vill titta på längre gett bort.

Summa: 98 saker om jag räknar dom två pappershögarna som 2 och inte varje papper för sig. Tänk vad mycket saker man har egentligen? I alla fall vi. Då konsumerar vi som sagt var inte för nöjes skull utan bara sånt vi behöver. I och för sig konsumerar vi lite för nöjes skull. Jag köpte Syra själv boken som jag lånade på biblioteket igår. Fast jag gjorde det via gratisbio och fick 350% av summan i poäng.






Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...