tisdag 7 januari 2014

Imorgon

Är det slut på min och L:s långa ledighet. L:s skola har studiedag idag så vi fick en extra dag. Det tackar vi för. =) Eftersom jag känner mig rätt ensam i min driv efter att sluta jobba innan pension så blir jag rätt förvånad när jag hör alla runt omkring mig i samtal, på bloggar och på loggar på FB att nu börjar jobbet igen blä och ångest och vill inte. Alla kan säkert inte sluta jobba imorgon men genom att hoppa av hamsterhjulet och sluta konsumera så mycket så kan man förhoppningsvis börja jobba mindre % eller spara ihop så man kan sluta jobba helt. När jag tänker efter har jag inte hört någon säga jippie imorgon börjar jobbet igen.
Vi kör inte med köpstopp - vi kör med medveten konsumtion. Vilket inte går så bra ihop med att plastbanta. Som exempel. I hallen hänger två skohorn i plast. Det enda som finns i hallen gjort i plast är just dessa två skohorn. Dom är hela, lagom långa och gör att man får på sig skorna lätt. Ska jag då slänga/ge bort dom och köpa ett nytt skohorn i trä eller metall bara för att det är gjort i plast? Jag kommer att fortsätta plastbanta men jag kommer nog inte att köpa nya saker gjorda i ickeplast när jag har en fullt fungerande sak gjord i plast redan. Däremot när saken går sönder/ behöver bytas ut då ska jag se mig om efter plastfria alternativ.
I fredags gick som jag skrev L på stan själv för första gången med en kompis. Hon ville ha en handväska till mobilen och plånboken. Hon tyckte att hennes handväska var alldeles för barnslig så den vägrade hon använda (den rosa). Jag grävde då fram en handväska som jag fick i en klädpåse i ett byte en gång (den svarta). L tyckte den var supertuff och blev helnöjd över sin "nya" handväska.
Lite experimenterande har jag också hunnit med. I burken till vänster är det hemgjort rengöringsmedel. Skal av citrusfrukter och vinäger. I högra burken är det hemgjorda svenskdroppar. Det ska tydligen vara bra mot det mesta och blir mindre än halva priset att göra själv.
På posten kom det 50 kronor i rikspresentkort från Gratisbio.
Och det kom en kartong full med kakor från Göteborgs kex. Jag vann dom i en rimtävling. Underst ligger 4 paket pepparkakor och två paket singoalla.
I lördags kväll åt vi kinamat. =) Hemgjord kinamat. Nästan i alla fall. Vårrullarna och den sötsura såsen köpte vi färdig. Vi friterade skaldjursmix som vi köpte för halva priset på ICA.



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...